Bagaimana Memperbaiki Ralat Checksum CMOS pada Windows?

Ralat CMOS Checksum adalah masalah yang mempengaruhi pengguna dari banyak versi Windows yang berbeza dan sering kali muncul entah dari mana. Masalahnya muncul semasa skrin boot BIOS dan ini menghalang komputer anda daripada memuatkan sistem operasi sama sekali.

Kesalahan CMOS Checksum biasanya dapat diselesaikan dengan cukup mudah tetapi tentunya melibatkan beberapa penyelesaian masalah yang lebih maju. Ini adalah satu lagi sebab untuk mengikuti arahan dengan berhati-hati untuk memastikan PC anda selamat dari masalah lain. Kami telah mengumpulkan beberapa kaedah yang telah membantu pengguna lain pada masa lalu, jadi pastikan anda memeriksanya!

Apa yang Menyebabkan Kesalahan CMOS Checksum pada Windows?

Tidak banyak penyebab ralat ini dan banyak berkaitan dengan BIOS itu sendiri. Namun, dua sebab yang berbeza dapat dikenal pasti dan semua kaedah penyelesaian masalah berdasarkannya:

  • Bateri CMOS anda perlu diganti - Bateri CMOS tidak akan bertahan seumur hidup dan setelah beberapa tahun, mereka tidak dapat memberikan voltan yang mencukupi yang diperlukan untuk memulakan BIOS dan masalah ini muncul. Pertimbangkan untuk menggantikannya dengan yang baru.
  • Tetapan BIOS rosak - Masalahnya juga disebabkan oleh tetapan BIOS yang salah yang mungkin berkaitan dengan peranti baru yang mungkin anda tambahkan. Walau apa pun, memuatkan lalai BIOS harus cukup untuk menyelesaikan masalah.

Penyelesaian 1: Ganti Bateri CMOS Anda

Salah satu penyebab utama masalah ini ialah bateri CMOS. Sekiranya bateri berumur beberapa tahun, bateri tidak dapat memberikan voltan yang mencukupi kepada CMOS dan masalah ini pasti akan muncul. Ini adalah tanda yang jelas bahawa sudah tiba masanya untuk mengganti bateri dengan yang baru. Bateri ini tidak mahal dan anda tidak boleh boot komputer tanpa bateri jadi pastikan anda mengikuti arahan di bawah!

  1. Buka casing komputer dan cari bateri CMOS yang terpasang di papan induk komputer. Sekiranya anda tidak dapat mencari bateri CMOS anda, rujuk dokumentasi papan induk atau komputer anda. Anda juga boleh mencarinya di Internet atau menghubungi pengeluar komputer anda untuk mendapatkan bantuan tambahan.

Catatan : Dengan beberapa komputer, anda mungkin perlu melepaskan kabel, melepaskan pemacu, atau mengeluarkan bahagian lain komputer untuk mendapatkan akses fizikal ke bateri CMOS.

  1. Sekiranya komputer anda menggunakan bateri sel duit syiling, mengeluarkan baterinya agak mudah. Gunakan jari anda untuk menarik tepi bateri dan tarik ke atas dan keluar dari soket yang menahannya di tempat . Beberapa papan induk mempunyai klip yang menahan bateri dan anda mungkin perlu mengangkatnya untuk mengeluarkan baterinya.
  2. Biarkan ia dikeluarkan selama 10 minit, ambil yang lain, masukkan dengan cara yang serupa, dan cuba boot komputer anda. Periksa untuk mengetahui apakah Ralat Checksum CMOS muncul!

Penyelesaian 2: Tetapkan semula Tetapan BIOS ke Lalai

Punca utama masalah ini adalah tetapan BIOS yang salah. Tetapan BIOS tidak terlalu kerap rosak dan selalu menjadi masalah ketika berlaku. Ia mungkin disebabkan oleh kemas kini BIOS yang salah atau bahkan disebabkan oleh program jahat. Bagaimanapun, jika anda dapat mengakses BIOS, menetapkan semula ke lalai pasti akan menyelesaikan masalahnya!

  1. Hidupkan PC anda dan cuba masukkan tetapan BIOS dengan menekan kekunci BIOS kerana sistem akan dimulakan. Kunci BIOS biasanya dipaparkan di layar boot, dengan mengatakan " Tekan ___ untuk memasuki Persiapan ." atau yang serupa. Terdapat kunci lain juga. Kekunci BIOS yang biasa adalah F1, F2, Del, dll.
  1. Pilihan untuk memuatkan tetapan lalai boleh ada di dua tempat yang berbeza di skrin BIOS bergantung pada versi BIOS pada komputer Dell anda.
  2. Pada skrin awal tetapan BIOS, jika anda melihat butang Pulihkan Tetapan di bahagian bawah, di sebelah butang Keluar , klik padanya dan pastikan anda memilih lalai BIOS sebelum mengklik OK. Klik Keluar dan komputer anda akan dimulakan semula.
  1. Sekiranya sekarang ada butang seperti itu, anda mungkin ingin menavigasi ke tab Keluar di skrin BIOS awal dengan mengklik Anak Panah Kanan pada papan kekunci anda sehingga anda mencapainya. Klik kekunci Panah Bawah sehingga anda mencapai pilihan Pulihkan Lalai (atau Muatkan Persediaan Lalai ) dan klik Enter
  2. Klik kekunci Enter sekali lagi apabila diminta memuatkan Persediaan Lalai dan tunggu komputer anda boot. Periksa untuk mengetahui sama ada masalah itu hilang sekarang.

Penyelesaian 3: Pemulihan BIOS (Intel Desktop Board)

Papan Desktop Intel telah menghadapi masalah di mana BIOS versi tertentu mula memaparkan masalah ini setelah beberapa saat dan satu-satunya cara untuk menyelesaikannya adalah dengan melakukan pemulihan BIOS dengan memasang versi terbaru menggunakan USB yang dapat di-boot. Ikuti langkah-langkah di bawah ini hanya jika anda mempunyai Intel Desktop Board!

  1. Lawati pautan ini dan cari versi terbaru BIOS yang tersedia untuk persediaan anda. Pastikan anda memasukkan maklumat yang relevan mengenai persediaan anda untuk mencari fail yang diperlukan. Pastikan anda memuat turunnya ke komputer anda.
  2. Sebelum menyalin fail ke peranti USB, anda perlu memastikannya diformat sebagai FAT32 . Buka entri Perpustakaan anda di PC anda atau buka folder apa pun di komputer anda dan klik pada pilihan PC ini dari menu sebelah kiri. Sekiranya anda menggunakan versi Windows yang lebih lama (Windows 7 dan lebih lama), cukup buka My Computer dari Desktop anda.
  3. Klik kanan pada Drive Removable USB yang ingin anda format dan pilih pilihan Format … dari menu konteks yang akan muncul.
  1. Tetingkap kecil akan terbuka bernama Format jadi pastikan anda mengklik menu di bawah Sistem fail dan memilih sistem fail FAT32 jika belum dipilih. Klik pada Format dan bersabar untuk prosesnya selesai.
  1. Pastikan anda menyalin fail ini ke peranti USB. Fail harus terletak di folder root (folder yang terbuka apabila anda mengklik dua kali peranti USB anda di PC ini).
  2. Masukkan peranti USB ke port USB komputer sasaran , matikan komputer, dan lepaskan kabel kuasa. Buka casing dan keluarkan Jumper Konfigurasi BIOS . Lokasinya akan ditunjukkan di bawah.
  1. Nyalakan komputer anda dan tunggu beberapa minit sehingga kemas kini selesai. Komputer akan dimatikan secara automatik atau anda akan diminta untuk mematikannya secara manual. Walau apa pun, tanggalkan peranti USB dan letakkan Jumper Konfigurasi BIOS kembali ke tempatnya (di atas - gambar di sebelah kanan).
  2. Tutup casing komputer dan mulakan semula komputer anda untuk melihat apakah Kesalahan CMOS Checksum masih muncul di komputer anda!