Windows 10 tidak akan Memainkan Video GoPro

GoPro adalah syarikat yang menghasilkan kamera video aksi. Kamera mampu merakam video hingga 4K. Namun, terdapat masalah dengan pemutaran video GoPro di Windows 10. Sebilangan besar masalah ini berkaitan dengan codec yang hilang atau mod pemampatan video yang digunakan oleh kamera GoPro.

GoPro mempunyai format fail yang sedikit berbeza berbanding dengan video biasa yang lain. Hanya ada kemungkinan video gagal dimainkan kerana kerosakan fail permainan.

Penyelesaian 1: Pasang Pek Codec

Dengan kemas kini Windows 10 yang baru, sokongan untuk HEVC (H.265 atau Pengekodan Video Berkecekapan Tinggi) dikeluarkan. Ini menyebabkan komputer tidak dapat membuat video dan hanya audio yang dimainkan di latar belakang. Penyelesaiannya ialah memuat turun pek codec K-Lite. Pek codec ini untuk format audio dan video yang tidak disokong oleh OS semasa.

  1. Pergi ke laman web K-Lite rasmi.
  2. Muat turun pek codec mengikut keperluan anda.
  3. Anda juga boleh memasang perisian sokongan. Mulakan semula komputer anda dan periksa apakah masalahnya diselesaikan.

Penyelesaian 2: Gunakan Pemain Media VLC

Pemain media VLC adalah salah satu pemain media sumber terbuka dan percuma terbaik di luar sana. Ini menyokong sejumlah besar format video, dengan kemas kini yang kerap untuk format video yang berbeza. Sekiranya sistem operasi anda tidak menyokong format video GoPro, aplikasi ini pasti akan.

  1. Pergi ke Laman Web Pemain Media VLC rasmi.
  2. Kemudian muat turun versi terkini. Mulakan semula komputer anda, klik kanan pada fail VLC, pilih  Buka dengan dan kemudian pilih  Pemain Media VLC .

Sekiranya anda sudah menggunakan VLC, periksa dan lihat apakah anda mempunyai versi terkini . VLC melancarkan kemas kini mengenai codec dan format terkini yang dapat disokongnya.

  1. Buka VLC. Pada Menu, bar pergi ke Bantuan dan kemudian klik Periksa Kemas kini .

VLC secara automatik akan memeriksa sama ada kemas kini tersedia untuk versi anda atau tidak.

Penyelesaian 3: Tangkap pada Resolusi Lebih Rendah

Video yang ditangkap pada 4K atau 2.7K bergantung pada banyak kuasa pemprosesan untuk dijalankan. Sekiranya anda tidak menyukai pembuatan dan penyuntingan filem profesional, lebih baik anda mengambil gambar dengan resolusi yang lebih rendah seperti 1080p pada 30 atau 60fps. Video cukup jelas dan perbezaannya tidak dapat dilihat.

Penyelesaian 4: Naik taraf PC anda

Seperti yang dijelaskan di atas, video GoPro yang ditangkap pada 4K atau 2.7K memerlukan banyak daya pemprosesan dan sangat bergantung pada CPU atau GPU khusus anda. Sekiranya anda ingin memasuki dunia profesional penyuntingan video, anda mungkin mahu menaik taraf PC anda, menjadi sesuatu yang lebih baik. Berikut adalah senarai keperluan sistem untuk penyuntingan video GoPro.

Video GoPro mempunyai banyak maklumat dan memerlukan daya pemprosesan yang kuat untuk memuatkannya dengan betul dalam modul grafik anda. Sekiranya anda mempunyai komputer dengan spesifikasi yang sangat rendah, pertimbangkan untuk menaikkannya. Anda juga dapat melihat syarat di forum GoPro.

Penyelesaian 5: Jalankan dalam Mod Keserasian

Perisian rasmi yang disediakan oleh GoPro adalah GoPro Studio. Walau bagaimanapun, perisian ini telah dihentikan dan tidak lagi dikemas kini. Sekiranya anda menggunakan ini untuk menjalankan video GoPro, anda mungkin perlu menjalankannya dalam mod keserasian. Walaupun harus berjalan tanpa mod keserasian juga, kami menemui keadaan di mana membolehkannya berfungsi dengan serta-merta.

  1. Klik kanan pada ikon Studio dan kemudian klik pada Properties .
  2. Sekarang arahkan ke Keserasian dan pilih ' Jalankan program ini dalam mod keserasian untuk '.
  3. Pilih Windows 8 dari pilihan drop-down, simpan perubahan, dan keluar. Mulakan semula komputer anda dan periksa apakah masalahnya diselesaikan.

Penyelesaian 6: Tukar ke H.264 menggunakan HandBrake

Sebab yang paling biasa untuk masalah dengan pemutaran video GoPro adalah kekurangan keserasian dengan pemampatan video yang digunakan kamera iaitu H.265. Penyelesaian terbaik adalah menukar video ke format video yang paling biasa iaitu H.264 MP4. Kami akan menukar menggunakan  HardBrake . Ini adalah perisian pihak ketiga, jadi pastikan anda memasangnya dengan risiko anda sendiri.

  1. Muat turun perisian HandBrake dari laman web rasmi.
  2. Setelah dipasang, klik pada Open Source untuk menambahkan fail .
  3. Tukar pratetap ke yang sesuai dengan keperluan anda.
  4. Pilih destinasi dan simpan fail di Save As dengan mengklik Browse . Setelah menyimpan fail, cuba mainkan dan lihat apakah masalahnya diselesaikan dengan baik.

Penyelesaian 7: Kompatibel + HEVC atau H.264 + Pemampatan HEVC pada HERO7 Black

Dalam Pilihan untuk HERO7, ada pilihan untuk memilih salah satu pemampatan video HEVC atau H.264 + HEVC. Pengaturan ini membolehkan kamera merakam video dalam H.264 setiap kali ia tersedia. Pastikan anda mengaktifkan pilihan ini semasa merakam video. Walau bagaimanapun, pilihan ini tidak menjadi masalah semasa merakam video dengan resolusi lebih tinggi dalam 4K60.