Cara Memperbaiki Ralat Kedai Windows 0x80073cf0 pada Windows 8 dan 10

0x80073cf0 adalah ralat dengan Windows Store, biasanya berkaitan dengan cache-nya. Gejala yang paling ketara ialah anda tidak dapat mengemas kini atau memuat turun aplikasi baru, walaupun anda menghidupkan semula peranti anda.

Ini berlaku untuk pengguna Windows 8, 8.1 dan 10, kerana mereka semua menggunakan Windows Store. Masalahnya dapat muncul dengan berbagai aplikasi, yang diharapkan karena masalahnya adalah dengan toko itu sendiri, dan bukan aplikasi tertentu. Sebilangan orang berpendapat bahawa ini adalah masalah dengan sambungan atau pelayan mereka, tetapi masalah ini bukan masalah yang akan diperbaiki sekiranya anda memberikannya sedikit masa.

Terdapat satu penyelesaian yang terbukti dapat membantu sebilangan pengguna, dan ada dua cara yang boleh anda lakukan. Teruskan membaca untuk mengetahui cara menyelesaikan masalah ini dan mengemas kini aplikasi anda, serta memuat turun yang baru tanpa masalah.

Mulakan semula Windows Update, dan jaga kandungan dalam SoftwareDistribution

Memulakan semula perkhidmatan Pembaruan Windows dan menangani kandungan dalam folder SoftwareDistribution adalah penyelesaian untuk beberapa masalah Windows Store, dan ini adalah salah satu daripadanya. Melakukan ini agak mudah, tidak kira jalan mana yang anda mahu ambil.

Pilihan 1: Melalui Prompt Perintah

  1. Buka Prompt Perintah (Pentadbir). Ini dilakukan dengan menekan kekunci Windows pada papan kekunci anda, dan mengetik cmd.  Klik kanan hasilnya, dan pilih Jalankan sebagai pentadbir .
  2. Di dalam Prompt Perintah, ketik perintah berikut, dan tekan Enter pada papan kekunci anda untuk melaksanakannya. Pastikan menunggu arahan dilaksanakan sebelum meneruskan ke perintah berikutnya.

perhentian bersih wuauserv

namakan semula c: \ windows \ SoftwareDistribution softwaredistribution.old

permulaan bersih wuauserv

  1. Setelah anda melaksanakan ketiga-tiga perintah, anda boleh menutup prompt arahan. Anda boleh mencuba mengemas kini atau memuat turun aplikasi sekarang, aplikasi tersebut semestinya berfungsi tanpa masalah.

Pilihan 2: Melalui alat Perkhidmatan

  1. Buka alat Perkhidmatan , dengan menekan Windows dan R secara serentak pada papan kekunci anda, menaip perkhidmatan. msc , dan sama ada mengklik OK atau menekan Enter pada papan kekunci anda.
  2. Cari Kemas Kini Windows Klik kanan , dan pilih Berhenti.
  3. Navigasi ke folder Windows anda - anda akan menemuinya di pemacu atau partition di mana sistem operasi anda dipasang. Di dalamnya, ada SoftwareDistribution Membukanya , dan hapus semua yang ada di dalamnya.
  4. Kembali kepada Perkhidmatan alat, dan klik kanan yang Windows Update perkhidmatan lagi. Pilih Mula dari menu. Teruskan dan cuba memuat turun atau mengemas kini aplikasi anda sekali lagi.

Kedai Windows adalah cara Microsoft yang membolehkan anda memuat turun sebilangan besar aplikasi tanpa perlu memasangnya, kerana kadangkala menyusahkan. Namun, masih terganggu oleh sejumlah besar bug dan kesalahan, seperti ini, yang sering menjauhkan pengguna dari menggunakannya. Sekiranya anda menghadapi masalah ini, ikuti langkah-langkah dalam kaedah di atas, dan anda akan berjaya dan berjalan dalam masa yang singkat.