ASK: PC ini mempunyai susun atur cakera yang tidak disokong untuk firmware UEFI

Ramai pengguna Windows yang telah menaik taraf ke Windows 10 dari versi lama Sistem Operasi mengalami masalah di mana komputer mereka tidak dapat memuat turun dan memasang Kemas Kini Windows. Kemas kini Windows dilengkapi dengan banyak peningkatan dan pembaikan yang berbeza, dan tidak dapat memuat turun dan memasangnya adalah masalah yang cukup ketara. Pengguna yang terpengaruh dengan masalah ini melihat mesej ralat berikut ketika komputer mereka mencuba dan memuat turun Kemas Kini Windows melalui Kemas kini Windows :

" Windows 10 tidak dapat dipasang. Windows tidak dapat dipasang kerana PC ini mempunyai susun atur cakera yang tidak disokong untuk firmware UEFI. "

Inilah keseluruhan shebang di sebalik masalah ini: Masalah ini hampir selalu dilihat pada komputer yang mempunyai firmware UEFI dan BIOS (mereka pada dasarnya adalah kacukan), dan masalah ini disebabkan kerana Windows 10 - dan, secara lanjutannya, sebarang Kemas kini Windows untuk Windows 10 - tidak dapat dipasang pada cakera MBR (Master Boot Record) pada komputer UEFI (walaupun komputer itu hanya separuh UEFI) dan hanya boleh dipasang pada cakera GPT (GUID Partition Table) pada komputer seperti itu. Sebilangan besar pengguna yang mempunyai versi Windows yang lebih lama yang dipasang pada cakera MBR dapat berjaya menaik taraf ke Windows 10, tetapi setelah melakukannya, masalah seperti ini timbul.

Firmware UEFI adalah firmware komputer terbaru dan terhebat dan direka bentuk untuk menggantikan BIOS secara beransur-ansur. Sebaliknya, GPT adalah skema partition terbaru dan terhebat untuk Hard Disk dan bertujuan untuk menggantikan MBR. GPT dan UEFI keduanya saling berkaitan kerana Windows 10 - dan Kemas kini Windows untuk Windows 10 - hanya dapat dipasang pada komputer dengan firmware UEFI jika dipasang pada cakera GPT.

Pengguna yang terpengaruh melihat mesej ralat yang dijelaskan di atas kerana komputer mereka cuba memasang Kemas kini Windows pada sekurang-kurangnya setengah komputer UEFI, tetapi HDD atau SSD yang dipasang Windows 10 mereka mempunyai susun atur MBR dan bukan tata letak GPT. Penyelesaian mudah untuk masalah ini adalah dengan mengubah susun atur HDD atau SSD yang bersangkutan menjadi GPT, tetapi melakukannya pada cakera yang telah dipasang Windows di atasnya memiliki peluang yang cukup tinggi untuk merosakkan contoh Windows yang dipasang di atasnya dan membuat cakera sepenuhnya tidak dapat di-boot.

Oleh itu, penyelesaian yang paling sesuai untuk masalah ini adalah dengan memasang Windows 10 dari awal, dan semasa melakukannya, memformat keseluruhan HDD atau SSD yang dimaksudkan sehingga ia ditukar ke GPT semasa pemasangan contoh baru Windows 10 di atasnya. Oleh kerana keseluruhan HDD / SSD yang dipasang pada Windows 10 semasa anda akan dibersihkan dalam prosesnya, anda harus menyandarkan semua dan semua data penting yang tersimpan di dalamnya. Untuk melakukannya, anda hanya boleh membuat imej sistem dari seluruh komputer anda dan kemudian memulihkannya setelah berjaya memasang Windows 10, tetapi jika anda tidak tahu bagaimana membuat imej sistem,hanya pindahkan mana-mana dan semua fail yang tidak mahu hilang ke peranti storan luaran (seperti pemacu kilat HDD / SSD atau USB luaran) dan kemudian kembalikannya dan pasang semula semua aplikasi dan program yang anda pasang setelah pemasangan bersih.

Untuk membersihkan Windows 10 pada komputer anda, ikuti panduan ini . Namun, semasa pemasangan bersih, apabila anda sampai di ' Di mana anda mahu memasang Windows? skrin, lengkapkan langkah-langkah berikut:

Satu demi satu, klik pada setiap partisi HDD / SSD yang dipasang pada Windows 10 semasa anda untuk memilihnya, dan kemudian klik Padam untuk menghapusnya.

Setelah anda memadam semua partisi HDD / SSD yang dimaksudkan, cakera akan muncul sebagai Ruang X Tidak Diagihkan Pemacu ( X adalah nombor yang diberikan ke cakera) dengan ukuran keseluruhannya adalah keseluruhan cakera. Klik pada Drive X Unallocated Space untuk memilihnya dan kemudian klik Next .

Sebaik sahaja anda melakukannya dan menjalani pemasangan Windows 10 yang bersih, Windows secara automatik akan mengubah ruang yang tidak diperuntukkan pada cakera menjadi partisi yang sebenarnya, dan cakera juga akan ditukar menjadi GPT di sepanjang jalan.