Cara Mengaktifkan Tapak Desktop secara Kekal di Chrome untuk Android

Dalam panduan ringkas ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara mengubah Chrome untuk Android untuk memuatkan laman web secara tetap dalam paparan desktop penuh mereka. Banyak pengguna mengalami aplikasi Chrome kembali ke situs mudah alih setelah beberapa waktu, walaupun "Permintaan Situs Desktop" diaktifkan.

Ini kerana dari Android Nougat dan seterusnya, Chrome tidak dapat membaca dari / data / local / kerana izin SELinux yang ketat - namun, sangat mudah untuk diperbaiki. Beberapa panduan mengenai masalah ini mungkin memerintahkan anda untuk menukar / data / local ke / data / local / tmp, namun, ini tidak berfungsi dengan versi terbaru Chrome dan Chromium - aplikasinya bahkan tidak akan berusaha menggunakan fail tersebut, melainkan anda berada dalam Mod Debug. Sudah tentu, kebanyakan ROM bukan binaan Debug! Anda tentu saja dapat mengatur Chrome ke Mod Debug dalam Opsi Pembangun Android anda.

Muat turun

  • chrome-command-line.txt
  • ChromeDesktopMode-ScaleFactor1.zip
  • ChromeDesktopMode-ScaleFactor1.25.zip
  • ChromeDesktopMode-ScaleFactor1.5.zip
  • ChromeDesktopMode-ScaleFactor1.75.zip
  • ChromeDesktopMode-ScaleFactor2.zip

Pertama, kita perlu memasang fail baris perintah Chrome dari bahagian Muat turun panduan ini, dan memancarkannya melalui pemulihan - pertaruhan terbaik anda adalah dalam TWRP atau pemulihan tersuai yang lain.

Anda juga boleh memuat turun dan meletakkannya secara manual (menggunakan penjelajah fail yang di-root) ke / data / local / tmp, tetapi anda perlu menetapkan kebenaran fail ke 755.

Akhir sekali anda juga boleh melakukannya melalui ADB, menggunakan baris arahan ADB ini:

adb tekan baris perintah-krom / data / tempatan / tmp / baris perintah-krom

Namun perlu diketahui bahawa jika anda menggunakan kaedah penyebaran manual (root explorer atau metode ADB), anda perlu menyesuaikan faktor skala secara manual dalam file "chrome-command-line.txt", kemudian ganti namanya menjadi "chrome-command -line ”. Lihat bahagian panduan ini mengenai faktor skala.

Dalam Pilihan Pembangun anda, tatal ke bawah ke "Pilih Aplikasi Debugging".

Pilih Chrome, kemudian matikan pilihan "Tunggu Debugger". Walau bagaimanapun, jika atas sebab tertentu Chrome tidak tersedia dalam pilihan Aplikasi Debugging, anda boleh memaksakannya melalui ADB menggunakan perintah ADB:

adb shell am set-debug-app --com.android.chrome yang berterusan

Chrome kini akan dipaksa masuk ke mod debug. Anda boleh mengesahkan dengan masuk ke Pilihan Pembangun sekali lagi dan periksa di bawah "Pilih Aplikasi Penyahpepijatan", anda akan melihat bahawa Chrome sudah diatur.

Sekarang lancarkan aplikasi Chrome, masuk ke Tetapan> Aksesibilitas, dan aktifkan pilihan "Paksa Aktifkan Zum".

Sekarang bunuh Chrome sepenuhnya (seperti melalui Kill Application), dan lancarkan semula. Anda kini harus berada dalam mod Desktop tetap.

Faktor Skala

Sejak Jun 2018 dibuat untuk Chrome di Android, nampaknya mereka telah membuat perubahan besar pada bagaimana versi Android memutuskan kaedah antara muka yang digunakan - seperti sama ada anda menggunakan telefon atau tablet.

Jadi sebelumnya jika anda menggunakan telefon, anda boleh menetapkan faktor skala kepada apa sahaja yang anda mahukan, dan anda masih akan mendapatkan antara muka mudah alih. Namun, nampaknya Chrome kini mengambil kira faktor skala-kekuatan-kekuatan sebelum membuat keputusan. Ini bermaksud bahawa jika anda menetapkan kekuatan-faktor-skala-faktor ke angka terlalu rendah, itu akan memberi anda antara muka gaya tablet tab. Ini mungkin menarik bagi sesetengah orang, tetapi jika anda membencinya, satu-satunya pilihan anda adalah meningkatkan faktor skala sehingga kembali ke antara muka gaya mudah alih.

Anda tidak perlu lagi membuat perubahan skala dengan kenaikan 0,25, yang positif kerana sekarang anda dapat memperbaikinya sedikit lebih banyak untuk mendapatkan viewport yang lebih besar.

Beberapa laman web mungkin memutuskan versi laman web apa yang anda terima oleh ejen pengguna anda, tetapi kebanyakan dari mereka juga akan melihat ukuran ruang pandang yang tersedia (biasanya lebar skrin anda). Oleh itu, jika anda menetapkan faktor skala terlalu tinggi, anda masih boleh menggunakan versi mudah alih laman web. Dalam mod Potret, anda juga mungkin masih menerima versi mudah alih kerana lebarnya terhad, tetapi dengan menukar ke mod Landscape, anda dapati anda menerima versi laman web dari Desktop.

Jadi berikut adalah anggaran kasar faktor skala terbaik untuk digunakan untuk mendapatkan laman Desktop secara konsisten, berdasarkan resolusi skrin:

  • 720p ke bawah: Pilih faktor skala antara 1 hingga 1,25 - jika anda mencapai tahap 1.5, kemungkinan besar anda akan mula mendapatkan laman web mudah alih.
  • 1080p : Anda harus menggunakan faktor skala sama ada 1.5, 1.75, atau 2. Pada faktor skala 2, sebilangan besar laman web akan memaparkan versi desktop untuk anda, tetapi jika anda menggunakan peranti anda dalam mod potret, anda mungkin memulakan mendapatkan laman web mudah alih kerana lebar yang terhad.
  • Lebih tinggi daripada 1080p : Anda mungkin harus berada di antara 1.75 atau 2, tetapi mungkin lebih tinggi jika anda mempunyai skrin 4k.

Sudah tentu ini semua subjektif. Sebagai contoh, peranti 5 "dengan layar 1080p jelas tidak sama dengan tablet 10" dengan paparan 1080p. Anda pasti mahu bermain-main dengan ini untuk mencari perkara yang paling selesa untuk anda. Perkara akan kelihatan lebih besar dengan faktor skala yang lebih tinggi - ia pada dasarnya meletupkan barang. Contohnya, jika anda mempunyai lebar viewport 1000, dan anda menggunakan faktor skala 2, viewport anda sekarang 500 - tetapi skrin anda jelas tidak mengecil, semuanya hanya diperlihatkan kepada anda seolah-olah anda mempunyai layar resolusi yang lebih rendah.

Tag android Development