Konfigurasi Thunderbird Tidak Dapat Disahkan

Beberapa pengguna Windows dan Mac menghadapi ralat " Konfigurasi tidak dapat disahkan " ketika cuba menyambungkan akaun e-mel mereka dengan Thunderbird. Kesalahan ini muncul sebaik sahaja mereka memasukkan kelayakan e-mel mereka dan mereka mengklik Selesai atau Buat Akaun .

Ternyata, ada beberapa penyebab potensial yang berbeda yang dapat menyebabkan munculnya kesalahan " Konfigurasi tidak dapat diverifikasi ". Berikut adalah senarai pendek:

  • Kelayakan Tidak Betul - Salah satu contoh yang paling biasa yang akan memunculkan mesej ralat ini adalah kelayakan pengguna yang salah. Oleh itu, sebelum melakukan perkara lain, cubalah menggunakan bukti kelayakan e-mel yang sama untuk berhubung dengan pelanggan web yang setara. Sekiranya berjaya, anda baru menolak kemungkinan kelayakan e-mel yang salah.
  • Bug Thunderbird (68.2.0 dan lebih lama) - Sekiranya anda menggunakan versi Thunderbird yang lebih lama, anda mungkin melihat ralat ini kerana salah komunikasi antara aplikasi Thunderbird dan Mozilla Firefox (hanya berlaku jika ini ditetapkan sebagai penyemak imbas utama anda). Dalam kes ini, anda seharusnya dapat menyelesaikan masalah dengan mengemas kini versi terbaru Thunderbird.
  • Aplikasi kurang selamat tidak dibenarkan - Sekiranya anda menghadapi masalah ini dengan e-mel Yahoo atau Google, ingatlah bahawa komunikasi mungkin disekat kerana penyedia e-mel anda menyekat aplikasi yang kurang selamat. Dalam kes ini, anda dapat menyelesaikan masalah dengan mengakses menu tetapan Gmail atau Yahoo dan membenarkan aplikasi yang kurang selamat menyegerakkan data.
  • Pengesahan dua langkah diaktifkan - Seperti yang telah disahkan oleh beberapa pengguna yang terjejas, penyegerakan data yang dikendalikan oleh Thunderbird sangat tidak boleh dipercayai jika pengesahan dua langkah diaktifkan. Sekiranya anda ingin menyambungkan akaun e-mel anda dengan Thunderbird atau Outlook, tindakan terbaik adalah dengan hanya mematikan pengesahan dua langkah.
  • Gangguan Firewall - Ternyata kesalahan ini juga dapat difasilitasi oleh sekatan yang dikenakan oleh firewall anda. Ada kemungkinan bahawa Windows Firewall atau pihak ketiga yang sepadan akhirnya menyekat komunikasi dengan pelayan e-mel anda. Dalam kes ini, anda boleh menyelesaikan masalah dengan memasukkan aplikasi Thunderbird dalam senarai putih dari tetapan firewall anda.

Kaedah 1: Memastikan Kelayakan Akaun Betul

Sebelum anda meneroka kemungkinan perbaikan lain, anda perlu memastikan bahawa anda menggunakan kelayakan akaun yang betul. Ini mungkin kerana mesej kesalahan hanya menandakan bahawa e-mel atau kata laluan yang anda gunakan tidak betul.

Nasib baik, ada satu cara untuk menguji teori ini - Cuba gunakan akaun yang sama terus dari penyemak imbas anda dan lihat apakah anda dapat menyambung dengan betul. Sebagai contoh, pergi ke mail.google.com atau mail.yahoo.com (atau penyedia e-mel lain) dan gunakan kelayakan yang sama yang memicu ralat " Konfigurasi tidak dapat disahkan ".

Sekiranya anda berjaya berhubung dengan pelanggan web penyedia e-mel anda menggunakan nama pengguna dan kata laluan yang sama, anda baru sahaja mengesahkan bahawa kelayakan yang anda gunakan adalah betul.

Sekiranya anda berjaya mengesahkan bahawa kelayakan anda betul, kemungkinan masalah itu berlaku secara tempatan - Dalam kes ini, beralih ke kemungkinan penyelesaian seterusnya di bawah.

Kaedah 2: Memasang versi terbaru Thunderbird

Anda mungkin juga menghadapi ralat "Konfigurasi tidak dapat disahkan" kerana bug Thunderbird yang berlaku pada komputer Windows dengan versi 68.2.0 dan lebih lama. Menurut pembangun yang memperbaiki masalah ini, masalah ini mungkin berlaku kerana komunikasi yang salah antara Thunderbird dan Mozilla Firefox (jika ia ditetapkan sebagai penyemak imbas lalai).

Nasib baik, ini dapat diselesaikan untuk dimulakan dengan versi Thunderbird 68.2.1, jadi jika anda menghadapi masalah ini pada komputer Windows dan anda menggunakan Mozilla sebagai penyemak imbas lalai anda, paksa klien e-mel untuk mengemas kini.

Untuk melakukan ini, buka Thunderbird, klik pada tab Help (dari pita di bahagian atas), kemudian klik About Thunderbird (dari menu konteks) untuk memaksa aplikasi untuk mengemas kini dirinya sendiri.

Sekiranya versi baru tersedia, aplikasi akan mengemas kini versi terkini yang tersedia. Setelah operasi selesai, anda akan diminta untuk memulakan semula - Lakukan dengan mengklik Restart Thunderbird untuk mengemas kini .

Setelah aplikasi dimulakan semula, cubalah berhubung dengan akaun e-mel anda dan lihat apakah ralat telah diperbaiki. Sekiranya anda masih melihat ralat " Konfigurasi tidak dapat disahkan ", lanjutkan ke kemungkinan perbaikan berikutnya.

Kaedah 3: Membolehkan Aplikasi yang Kurang Selamat (Hanya Yahoo dan Gmail)

Sekiranya anda menghadapi masalah ini dengan alamat e-mel Yahoo atau Gmail, kemungkinan besar anda melihat ralat " Konfigurasi tidak dapat disahkan " kerana pelanggan e-mel anda tidak dikonfigurasi untuk membolehkan kurang selamat untuk menyegerakkan data . Perlu diingat bahawa Google dan Yahoo menghadkan aplikasi yang kurang selamat secara lalai.

Tetapi jangan berfikir bahawa Thunderbird tidak selamat dan anda berisiko digodam. Google dan Yahoo akan menganggap setiap pelanggan e-mel pihak ketiga sebagai 'aplikasi yang kurang selamat' - Ini termasuk Outlook, Thunderbird, Mailvird, SeaMonkey, dll.

Sekiranya senario ini berlaku untuk situasi semasa anda, dan aplikasi yang kurang selamat tidak dibenarkan dalam tetapan penyedia e-mel anda, anda boleh menyelesaikan masalah ini hanya dengan mengaktifkan pilihan ini. Untuk melakukan ini, ikuti panduan yang tertumpu pada penyedia e-mel yang anda gunakan:

A. Membolehkan Aplikasi yang Tidak Selamat di Gmail

  1. Lawati menu Tetapan akaun Google anda dan log masuk dengan bukti kelayakan pengguna anda.
  2. Sebaik sahaja anda berjaya masuk, klik pada Keselamatan dari menu di bahagian kiri skrin.
  3. Seterusnya, tatal hingga ke menu akses aplikasi yang kurang selamat dan klik Hidupkan akses (tidak digalakkan) .
  4. Di dalam menu akses aplikasi yang kurang selamat, aktifkan togol yang berkaitan dengan  Benarkan aplikasi yang kurang selamat: MATI. 
  5. Setelah akses dibenarkan, kembali ke aplikasi Thunderbird anda. dan ulangi operasi yang sebelumnya menyebabkan ralat " Konfigurasi tidak dapat disahkan " 

B. Membolehkan Aplikasi yang Kurang Selamat pada surat Yahoo

  1. Akses tetapan Yahoo Mail anda dari penyemak imbas lalai anda. Apabila diminta memasukkan kelayakan pengguna anda, lakukan dan kemudian sahkan jika diminta untuk melakukannya
  2. Sebaik sahaja anda berada di dalam halaman tetapan mel Yahoo akaun anda, gunakan menu di sebelah kiri untuk mengklik Keamanan Akaun .
  3. Dengan tab keselamatan Akaun yang dipilih, pindah ke bahagian sebelah kanan dan tatal hingga ke bawah Benarkan aplikasi yang menggunakan  bahagian log masuk yang kurang selamat dan aktifkan togol yang berkaitan dengannya.
  4. Setelah log masuk yang kurang selamat diaktifkan, kembali ke aplikasi Thunderbird anda dan cuba sambungkan akaun e-mel anda sekali lagi.

Sekiranya anda masih melihat ralat " Konfigurasi tidak dapat disahkan ", beralih ke kemungkinan perbaikan seterusnya di bawah.

Kaedah 4: Melumpuhkan Pengesahan Dua Langkah

Salah satu penyebab terbesar yang mungkin menyebabkan kesalahan " Konfigurasi tidak dapat diverifikasi "  di Thunderbird adalah pengesahan dua langkah. Perlu diingat bahawa bukan hanya Thunderbird yang tidak dapat berfungsi dengan baik dengan pengesahan dua langkah - Setiap pelanggan e-mel utama untuk desktop akan menghadapi masalah dengan akaun e-mel yang menggunakan pengesahan dua langkah.

Walaupun ada jalan penyelesaian tertentu tidak boleh dipercayai, jadi tindakan terbaik (jika anda bertekad untuk menghubungkan pelanggan e-mel anda dengan Thunderbird) adalah dengan hanya mematikan pengesahan dua langkah.

Untuk membantu anda melakukan ini, kami telah membuat 3 sub-panduan berbeza (satu untuk setiap penyedia e-mel dengan bahagian pasaran terbanyak). Ikuti panduan yang sesuai untuk penyedia e-mel yang anda gunakan:

A. Melumpuhkan Pengesahan Dua Langkah di Outlook.com

  1. Kunjungi halaman Tetapan Keselamatan Live.com dan log masuk dengan akaun Outlook.com anda. Masukkan e-mel dan kata laluan yang berkaitan dengan akaun e-mel Outlook.com anda dan klik Masuk untuk menyelesaikan prosedur.
  2. Sekiranya anda diminta untuk mengesahkan melalui e-mel atau teks, lakukan untuk menyelesaikan prosedur pengesahan.
  3. Setelah berjaya masuk dan masuk ke dalam menu Tetapan keselamatan , tatal hingga ke kategori pengesahan Dua Langkah dan klik  Hidup Matikan pengesahan dua langkah.

  4. Seterusnya, ikuti arahan di skrin untuk mematikan pengesahan dua langkah pada akaun Outlook.com ini.
  5. Setelah pengesahan dua langkah dilumpuhkan, kembali ke pelanggan Thunderbird anda, log masuk dengan bukti kelayakan yang sama dan lihat apakah anda dapat menyelesaikan penyegerakan tanpa melihat ralat " Konfigurasi tidak dapat disahkan ".

B. Melumpuhkan Pengesahan Dua Langkah di Yahoo

  1. Lawati tab Akaun mel Yahoo anda dan log masuk dengan bukti kelayakan akaun anda.

    Catatan: Bergantung pada tetapan keselamatan anda, Anda mungkin diminta untuk melakukan verifikasi melalui aplikasi e-mel atau melalui SMS.

  2. Sebaik sahaja anda berada di dalam tab akaun anda, gunakan menu menegak di sebelah kiri untuk mengklik Keselamatan akaun.
  3. Sekiranya anda diminta untuk masuk lagi, lakukan dan sahkan identiti anda melalui e-mel atau SMS sehingga anda berjaya log masuk.
  4. Setelah berjaya masuk, gunakan menu di sebelah kanan untuk menatal ke bawah ke menu pengesahan Dua Langkah dan hapus centang togol yang berkaitan dengannya.
  5. Setelah anda berjaya mematikan pengesahan dua langkah, cubalah berhubung dengan Thunderbird sekali lagi dan lihat anda masih menemui ralat yang sama " Konfigurasi tidak dapat disahkan "

C. Melumpuhkan Pengesahan Dua Langkah di Gmail

  1. Buka penyemak imbas lalai anda, akses halaman Akaun Google anda dan log masuk dengan akaun anda.
  2. Setelah masuk, klik pada tab Keselamatan dari menu menegak di sebelah kiri.
  3. Seterusnya, tatal ke bawah ke tab Log masuk ke Google dan klik pada Pengesahan 2 Langkah.

  4. Seterusnya, ikuti arahan di skrin untuk mematikan pengesahan 2 langkah.
  5. Setelah pengesahan 2 langkah dilumpuhkan dari menu Tetapan Gmail anda, kembalikan kepada pelanggan Thunderbird anda dan cuba menyambung dengan akaun anda sekali lagi.

Sekiranya anda telah memastikan bahawa pengesahan 2 langkah dinonaktifkan dan anda masih menghadapi ralat " Konfigurasi tidak dapat disahkan ", beralih ke kemungkinan pembaikan berikutnya di bawah.

Kaedah 5: Daftar Putih Thunderbird dalam tetapan Firewall anda

Ternyata, anda juga dapat melihat kesalahan " Konfigurasi tidak dapat disahkan " dalam situasi di mana firewall keselamatan anda akhirnya menyekat Thunderbird kerana positif palsu. Perlu diingat bahawa ini dilaporkan berlaku dengan Windows Firewall (suite terbina dalam) dan dengan Avast dan beberapa firewall pihak ketiga yang lain.

Sekiranya anda menggunakan firewall dan anda menganggap senario ini berlaku, anda mungkin dapat menyelesaikan masalah tersebut dengan menambahkan klien Thunderbird ke senarai item dalam senarai putih.

Sekiranya anda menggunakan firewall Windows, ikuti arahan di bawah untuk memasukkan pelanggan e-mel Thunderbird ke dalam senarai putih sehingga firewall anda tidak menyekat sambungan keluar:

Catatan: Sekiranya anda menggunakan firewall pihak ketiga, cari secara dalam talian untuk langkah-langkah tertentu mengenai cara memasukkan aplikasi ke dalam senarai putih. Langkahnya akan berbeza bergantung pada alat keselamatan yang anda gunakan.

  1. Membuka Run kotak dialog dengan menekan kekunci Windows + R . Di dalam kotak teks yang baru muncul, ketik " control firewall.cpl '  dan tekan Enter untuk membuka antara muka klasik Windows Firewall .
  2. Sebaik sahaja anda berada di dalam menu Windows Defender Firewall, gunakan menu sebelah kiri untuk mengklik  Benarkan aplikasi atau ciri melalui Windows Defender Firewall.

  3. Sebaik sahaja anda berada di dalam menu Aplikasi yang dibenarkan , klik pada butang Tukar tetapan dan kemudian klik Ya pada arahan UAC (Kawalan Akaun Pengguna)  untuk memberi akses pentadbir.
  4. Setelah anda berjaya mendapatkan akses pentadbir, tatal ke bawah senarai item yang dibenarkan, dan lihat apakah aplikasi Thunderbird ditambahkan ke senarai ini. Sekiranya sudah ditambahkan, pastikan kotak yang berkaitan untuk Peribadi dan Awam dicentang sebelum mengklik Ok untuk menyimpan perubahan.

    Catatan: Sekiranya Thunderbird belum ditambahkan ke senarai yang dibenarkan, klik pada butang Benarkan aplikasi lain dan tambahkan entri secara manual sehingga kemudian anda dapat memasukkan aplikasi ke dalam senarai putih.

  5. Setelah aplikasi Thunderbird dimasukkan ke dalam senarai putih, kembali ke aplikasi tersebut dan cuba log masuk dengan akaun e-mel anda sekali lagi.

Sekiranya anda masih melihat ralat " Konfigurasi tidak dapat disahkan ", beralih ke kaedah seterusnya di bawah.

Kaedah 6: Mengaktifkan Kuki dari Google di Mac (Hanya MacOS)

Sekiranya anda melihat mesej ralat ini semasa cuba menyambungkan akaun Gmail dengan aplikasi mel Thunderbird pada Mac, kemungkinan masalah itu berlaku kerana kuki Google tidak diterima.

Dalam kes ini, anda seharusnya dapat menyelesaikan masalah dengan mengakses menu Pilihan pada aplikasi Safari anda dan mengaktifkan kuki pihak ketiga. Beberapa pengguna yang terjejas telah mengesahkan bahawa operasi ini akhirnya memungkinkan mereka menyingkirkan ralat " Konfigurasi tidak dapat disahkan " dan menggunakan aplikasi Thunderbird secara normal.

Berikut adalah panduan ringkas untuk mengaktifkan Kuki dari Google di MacOS:

  1. Pada macOS anda, buka Safari (melalui bar Tindakan di bahagian bawah skrin).
  2. Setelah masuk, gunakan bar pita Safari untuk mengklik Preferences dari menu konteks yang baru muncul.
  3. Sebaik sahaja anda berada di dalam menu Pilihan , klik pada Privasi dari menu mendatar di bahagian atas ke tab untuk memilihnya.
  4. Seterusnya, hapus centang kotak yang berkaitan dengan Sekat semua kuki  untuk membolehkan kuki Google disimpan di komputer Mac anda.
  5. Kembali ke aplikasi Thunderbird anda dan ulangi sambungan sekali lagi dan lihat apakah anda masih melihat ralat " Konfigurasi tidak dapat disahkan ".
Tag thunderbird