Bagaimana Memperbaiki Kesalahan 'Tiada Fail atau Direktori seperti itu' di SCP?

SCP adalah singkatan dari Secure Copy Protocol dan berdasarkan pada protokol "Secure Shell". Ini menyediakan kaedah untuk memindahkan fail antara komputer. Dalam pemindahan ini, kedua-dua komputer boleh menjadi hos jarak jauh atau satu komputer dapat menjadi hos lokal dan yang lain, hos jauh. Baru-baru ini, banyak pengguna mengalami Ralat " Tanpa Fail atau Direktori Seperti " semasa cuba menyalin fail dengan SCP.

Dalam artikel ini, kami akan membincangkan beberapa sebab mengapa masalah ini dicetuskan dan juga memberikan penyelesaian yang sesuai untuk menyelesaikannya sepenuhnya. Juga, kami akan meneliti beberapa sebab mengapa ia dicetuskan. Pastikan mengikuti panduan dengan teliti dan tepat untuk mengelakkan konflik.

Apa yang Menyebabkan Kesalahan "Tiada Fail atau Direktori Seperti" di SCP?

Setelah menerima banyak laporan dari beberapa pengguna, kami memutuskan untuk menyiasat masalah ini dan merancang satu set penyelesaian untuk menyelesaikannya sepenuhnya. Kami juga melihat sebab-sebab mengapa ia dicetuskan dan menyenaraikannya seperti berikut.

  • Perintah Tidak Betul:  Dalam beberapa kes, perintah yang digunakan oleh pengguna untuk menyalin fail mungkin tidak betul. Anda mesti mengubah perintah salin agar sesuai dengan keadaan semasa anda menyalin. Perintah untuk menyalin fail dan keseluruhan direktori berbeza. Juga, perintah untuk menyalin antara dua komputer dengan konfigurasi yang berbeza diubah mengikut keperluan.
  • Nombor Port:  Ada kemungkinan nombor port untuk menyalin fail antara komputer belum ditentukan. Port yang betul mesti diteruskan sebelum cuba menyalin fail antara dua host.
  • Log Masuk Tidak Betul: Jika anda sedang log masuk ke pelayan dan cuba menyalin fail ke desktop, anda mungkin mengalami ralat ini kerana pelayan cuba mencari jalan tempatan di dalam pelayan. Ini dapat dicegah dengan keluar dari jalan pelayan.
  • Kebenaran Fail:  Dalam beberapa kasus, izin file yang akan disalin mungkin terbatas pada "Hanya Baca". Ini dapat mengelakkan pelayan mengakses fail dan tidak dapat menyalinnya. Adalah penting bahawa kebenaran Baca dan Tulis disediakan untuk fail-fail tersebut.

Setelah anda memahami asas mengenai masalah ini, kami akan terus mencari jalan keluarnya. Pastikan untuk menerapkannya dalam urutan khusus di mana ia disajikan untuk mengelakkan konflik.

Penyelesaian 1: Menggunakan Perintah yang Betul

Anda mesti menggunakan perintah yang betul bergantung pada konfigurasi host di mana anda mahu memindahkan fail. Untuk ini, kami akan menyenaraikan beberapa arahan yang dapat digunakan untuk memindahkan fail antara konfigurasi host yang berbeza.

Untuk Menyalin Dari Host tempatan ke Host Jauh

Localhost adalah komputer sebenar yang anda akses fizikalnya. Host Jauh adalah yang mana pengguna tidak mempunyai akses fizikal dan ia terletak di pelayan yang jauh. Untuk memindahkan fail dari Localhost ke Remote Host, anda harus menggunakan konfigurasi perintah berikut.

$ scp "the_file" your_username @ the_remote_host: direktori / jalan / ke / the /

Contoh untuk menyalin fail teks bernama " Alexa.txt " adalah seperti berikut.

$ scp Alexa.txt [email protected]: / some / remote / direktori

Dengan cara yang sama, anda boleh menyalin keseluruhan direktori dengan cara berikut

$ scp -r "the_directory_to_copy" your_username @ the_remote_host: the / path / ke / the / direktori / to / copy / to

Contoh untuk menyalin direktori bernama " Alexa " adalah seperti berikut.

$ scp -r foo [email protected]: / some / remote / direktori / bar

Untuk Menyalin Dari Host Jauh ke Host tempatan

Sekiranya anda ingin menyalin fail dari Host Jauh ke Host tempatan, konfigurasi perintah berbeza dari yang asal. Di bawah ini ditunjukkan arahan yang sesuai untuk menyalin fail antara Host Jauh dan Localhost.

Untuk menyalin Fail, gunakan arahan berikut

$ scp your_username @ the_remote_host: the_file / your / local / direktori

Untuk menyalin fail bernama “ Alexa . txt “, gunakan arahan berikut

$ scp your_username @ the_remote_host: Alexa.txt / direktori / tempatan / anda

Penyelesaian 2: Mengenal Nombor Port

Nombor Port dari host jauh mesti dikenal pasti sebelum menyalin fail ke komputer. Untuk itu, kami akan menambahkan nombor port sambil memulakan proses penyalinan.

Anda boleh menggunakan perintah berikut untuk menyalin antara komputer sambil menunjukkan nombor port .

$ scp -P port_number your_username @ the_remote_host: the_file / your / local / direktori

Perintah yang sama ini dapat digunakan untuk menunjukkan nombor port semasa menyalin ke atau dari host jauh. Anda hanya perlu menambahkan " -P (Port number) " selepas bahagian " $ scp " dari perintah.

Penyelesaian 3: Mengubah Kebenaran

Kebenaran yang sesuai mesti diberikan kepada fail semasa menyalinnya di antara komputer. Oleh itu, dalam langkah ini, kami akan menunjukkan proses untuk menukar kebenaran fail. Untuk itu:

  1. Kanan - klik pada fail yang anda cuba untuk menyalin.
  2. Klik pada " Properties " dan pilih tab " Security ".
  3. Pastikan semua izin diberikan kepada " Sistem " dan " Pentadbir ".

Catatan:  Juga, pastikan bahawa anda tidak log masuk ke laluan pelayan semasa menyalin fail.