Pembantu Rumah Vs OpenHAB

Adakah anda dalam dilema untuk memilih sama ada pembantu rumah atau platform automasi rumah OpenHAB? Ini mungkin mencabar bagi anda tetapi kami akan memberikan pilihan terbaik kepada anda. Anda tidak perlu menjadi nerd komputer atau pengkod untuk dapat menggunakan Pembantu Rumah atau OpenHAB. Yang perlu anda lakukan adalah membaca dengan teliti bacaan cepat yang disediakan dan anda akan mendapat jawapan yang tepat untuk soalan, " Pembantu Rumah atau OpenHAB ?"

Sekiranya anda tertanya-tanya apa ini, mereka adalah platform automasi rumah sumber terbuka yang melakukan pelbagai fungsi seperti mengendalikan peranti pintar anda. Oleh itu, mereka berfungsi sebagai tonggak rumah pintar anda.

Ternyata, setelah penelitian dan pengalaman yang luas berdasarkan seni bina, antara muka pengguna grafik, peraturan automasi dan juga jumlah peranti yang disokong antara lain, kami berjaya melihat perbezaan dan persamaan yang timbul antara Pembantu Rumah dan OpenHAB . Dengan fungsi dan ciri yang berbeza, anda akan berada di tempat yang mudah untuk memilih dengan senang hati.

Oleh itu, terus menatal halaman kerana kami menjamin senyuman di wajah anda semasa anda memutuskan sama ada OpenHAB atau Pembantu Rumah. Itulah yang betul yang akan memenuhi keperluan anda. Ini tidak akan menghabiskan banyak masa dan usaha anda, jadi pastikan anda menavigasi.

Pembantu Rumah Vs OpenHAB: Penciptaan dan Senibina

Dalam hal pengembangan dan reka bentuk kedua-duanya, ada perbezaan yang ketara. Ini membezakan OpenHAB dan Pembantu Rumah. Sebagai permulaan, OpenHAB 2.5 adalah versi terbaru yang tersedia setelah muncul dari versi kuno pada tahun 2010 oleh Kai Kreuzer. Versi yang dikemas kini dilengkapi dengan ciri-ciri baru yang luar biasa, pembetulan pepijat serta peningkatan lain.

Seni binanya cukup mengagumkan kerana dibangunkan di Java dan lebih banyak kerangka Eclipse Smart Home. Ini menawarkan sebilangan besar peranti di mana anda boleh menjalankan sistem. Lebih-lebih lagi, ia menyediakan lingkungan runtime yang menggunakan Apache Karaf bersama Eclipse Equinox untuk menubuhkan inisiatif Open Services Gateway.

Untuk menambah ini, seni bina OpenHAB mempunyai peluasan ciri tambahan yang diyakini dapat memperluas fungsinya. Antaramuka pengguna yang intuitif memberikan keupayaan untuk berinteraksi dengan mudah dengan banyak perkara fizikal. Ini membolehkan lebih banyak pilihan keupayaan OpenHAB. Juga, OpenHAB mempunyai ciri yang dapat disambungkan yang menyokong sebilangan besar teknologi dan sistem yang berbeza serta ribuan peranti.

Tambahan pula, OpenHAB mampu berjalan di pelbagai platform seperti Linux , Windows dan Mac OSx juga. Ia juga boleh dijalankan pada Raspberry Pi, Docker, PINE64, dan Synology di antara pelbagai platform lain. Sebilangan besar orang mempunyai pengalaman yang baik dalam memasang OpenHAB di Raspberry Pi, ini mungkin juga sesuai untuk anda.

Pembantu Rumah, sebaliknya, adalah platform automasi rumah yang berjalan di Python 3 di bawah lesen Apache 2.0. Ia dikuasakan oleh peminat DIY dan pemain tinker di seluruh dunia untuk memastikan kawalan rumah yang cerdas dengan masalah privasi. Ia juga berjalan dengan sempurna di platform Raspberry Pi seperti OpenHAB atau pelayan tempatan yang lain.

Pembantu Rumah juga mempunyai sistem operasi luar biasa yang disebut sebagai Hass.io. Ini memainkan peranan yang sangat penting dalam memasang dan mengemas kini Pembantu Rumah. Oleh kerana ia diuruskan dari frontend, antara muka pengguna Home Assistant membolehkan penciptaan atau pemulihan snapshot konfigurasi anda.

Lebih-lebih lagi, terdapat keupayaan untuk memperluas ciri-ciri add-on Hass.io seperti Duck DNS, Let's Encrypt, dan juga Google Assistant. Ini memberi anda fungsi tambahan yang berguna dengan ciri tambahan. Pembantu Rumah juga mempunyai beberapa sumber yang luar biasa termasuk perisian tambahan, komponen khusus, panel Lovelace dan banyak lagi.

Seni bina Pembantu Rumah mempunyai ciri kawalan rumah yang bertanggungjawab untuk mengumpulkan maklumat dan mengawal peranti. Ia juga memiliki Home Automation yang memicu perintah berdasarkan konfigurasi pengguna. Selain itu adalah Rumah Pintar yang mencetuskan perintah berdasarkan tingkah laku sebelumnya.

Pembantu Rumah Vs OpenHAB: Pemasangan dan Konfigurasi

Proses pemasangan dan konfigurasi cukup mudah dan senang diikuti untuk Pembantu Rumah dan OpenHAB. Kami mengesyorkan anda memasang perisian pada Raspberry Pi yang murah dan boleh diskalakan.

Untuk OpenHAB, proses pemasangan akan memakan masa antara 20 dan 30 minit dari masa anda dan ia sangat mudah. Proses konfigurasi biasanya dilakukan menggunakan antara muka web dengan mengikuti panduan pemasangan yang disediakan di laman web.

Proses pemasangan untuk Pembantu Rumah sama mudahnya dengan OpenHAB. Walau bagaimanapun, anda perlu memuat turun dan membakar gambar HassBian. Pastikan anda mempunyai sambungan internet yang stabil agar prosesnya lancar dan tanpa masalah. Panduan memulakan disediakan di laman web Pembantu Rumah, oleh itu, mencapai proses pemasangan akan lebih mudah dengan panduan ini.

Dari segi konfigurasi, OpenHAB versi terbaru mempunyai UI kertas dan UI Web. Ini membolehkan anda melakukan beberapa konfigurasi tanpa perlu mengedit fail. Walau bagaimanapun, UI kertas tidak menyokong semua ciri dalam OpenHAB, oleh itu, anda perlu mengedit fail untuk mencapai konfigurasi.

Pembantu Rumah melakukan konfigurasi dengan membuat keputusan bagi pihak pengguna. Ini berlaku semasa pertama kali dijalankan kerana secara automatik akan menemui semua peranti yang ada di rumah anda dan kemudian menambahkannya ke UI. Ada juga pilihan untuk YAML yang digunakan untuk mengkonfigurasi file, cetak biru serta pengaturan halaman.

Pembantu Rumah Tangga terbukti menjadi yang terbaik dengan memiliki kemampuan tertentu yang tidak dimiliki oleh OpenHAB. Ciri tambahan di Pembantu Rumah menjadikannya mengagumkan kerana dokumentasi yang meluas dan proses pemasangan satu klik. Ia juga tidak memerlukan anda menggunakan baris perintah semasa pemasangan dan konfigurasi kerana ini juga boleh melibatkan dan menuntut.

Pembantu Rumah Vs OpenHAB: Fleksibiliti

Bercakap mengenai fleksibiliti, OpenHAB boleh fleksibel seperti yang anda mahukan tetapi ini memerlukan kos. Sistem ini tidak begitu mudah digunakan kerana terdapat banyak usaha yang diperlukan dalam konfigurasi fail. UI Web menyokong pelbagai perkara asas, namun, konfigurasi campuran mungkin membebankan pengguna. Ini menganggapnya sedikit fleksibel.

Di sisi lain, Pembantu Rumah dikenali dapat menghilangkan dahaga banyak pengguna. Ini disebabkan adanya fungsi penemuan automatik yang berfungsi dengan baik. Satu lagi ciri hebat sistem ini adalah kemampuan untuk meramalkan atau meneka keperluan pengguna. Dengan ini, Pembantu Rumah dipercayai fleksibel dengan cara yang dapat memenuhi kehendak banyak pengguna.

Pembantu Rumah Vs OpenHAB: Automasi

Terdapat beberapa cara di mana anda dapat mengawal dan mengurus peraturan automasi. Untuk Pembantu Rumah, terdapat penggunaan YAML (YAML Ain't Mark-up Language). Ini adalah standard mesra manusia untuk semua bahasa pengaturcaraan. Dengan menggunakan lekukan gaya Python, YAML terbukti menjadi cara yang baik untuk membuat peraturan automasi, namun sukar digunakan untuk pengguna pemula.

Juga, terdapat editor automasi bawaan yang membolehkan pemula membuat dan mengedit peraturan automasi dengan mudah. Ini adalah alternatif kepada YAML yang nampaknya tidak memaafkan para pemula. Oleh itu, mudah digunakan tetapi masih memerlukan pemahaman yang lebih baik mengenai konsep nama entiti dan panggilan perkhidmatan.

Selanjutnya, Pembantu Rumah juga menggunakan Node-RED untuk menguruskan peraturan automasi. Alat ini visual, cepat berubah dan digunakan, oleh itu, menawarkan fleksibiliti yang besar. Node-RED pada asalnya dikembangkan oleh IBM sebagai alat pengembangan berasaskan aliran untuk pengaturcaraan visual. Juga, App-daemon adalah alat kuat lain yang digunakan oleh Pembantu Rumah yang menggunakan kemampuan Python untuk menguruskan peraturan automasi. Python cukup mudah dan cepat dipelajari kerana anda dapat melakukan tugas yang rumit hanya dengan beberapa baris kod.

OpenHAB kemungkinan besar mengendalikan apa sahaja yang anda mahukan sambil mempertimbangkan sintaks Xbase yang mudah ditangani. Alat ini juga mempunyai sebilangan besar alat bawaan untuk mengurus peraturan automasi. Ini termasuk penggunaan Xtend yang merupakan bahasa Java yang lentur dan bermakna yang disusun menjadi sumber serasi Java 8 yang dapat dibaca.

Terdapat juga penggunaan alat Blockly. Ini adalah pustaka JavaScript sisi pelanggan untuk membuat bahasa dan editor pengaturcaraan blok visual. Alat ini oleh Google menyediakan cara mudah untuk membuat peraturan automasi di OpenHAB. Sama seperti Pembantu Rumah, anda juga boleh menggunakan alat Node-RED walaupun mungkin tidak berfungsi dengan baik seperti yang dilakukan di Pembantu Rumah.

Pembantu Rumah Vs OpenHAB: Pengguna dan Peranti yang Disokong

Pembantu Rumah dan OpenHAB mempunyai beberapa peranti yang disokong yang digunakan oleh pelbagai pengguna. OpenHAB mempunyai sebilangan besar pengguna. Forum aktif ini mempunyai orang berpengetahuan yang dengan senang hati menjawab soalan anda dengan senang hati. Ini memberikan kemudahan untuk menyelesaikan masalah yang timbul dengan mendapatkan respons pantas dari komuniti pengguna. Lebih-lebih lagi, dokumentasi ini berguna untuk semua jenis pengguna.

Pembantu Rumah juga menyokong bilangan peranti terbesar iaitu sekitar 1400 komponen. OpenHAB di sisi lain mempunyai bilangan peranti yang disokong lebih sedikit iaitu sekitar 800. Ini menjadikan Pembantu Rumah mendapat lebih banyak suara kerana mempunyai cara yang mudah digunakan untuk memastikan jumlah peranti yang disokong semakin meningkat, tidak seperti OpenHAB.

OpenHAB juga mempunyai bilangan pengguna yang berkembang pesat. Terima kasih kepada HASS yang menyediakan banyak sembang di internet. Jumlah jawapan untuk soalan yang diajukan cenderung bertambah kerana ia bertambah. Juga, dokumentasi berguna untuk pengguna tetapi perlu menggunakan lebih banyak struktur untuk memenuhi keperluan pengguna.

Pembantu Rumah Vs OpenHAB: Antara Muka Pengguna

Antara muka pengguna yang intuitif menjamin pengguna kemudahan dan kesederhanaan dalam melaksanakan tugas dan fungsinya. Oleh itu, terdapat keperluan untuk memilih antara muka pengguna yang mungkin memenuhi keinginan anda dengan senang.

OpenHAB mempunyai beberapa antara muka termasuk UI Kertas, UI Asas dan juga HABmin. Dari ketiganya, anda boleh memilih yang selesa untuk memenuhi keperluan anda. Paper UI adalah untuk pentadbiran sistem serta mengatur dan mengkonfigurasi instance OpenHAB anda. Walau bagaimanapun, anda harus mempertimbangkan konfigurasi teks kerana UI Kertas tidak merangkumi semua kekangan.

UI Web melibatkan UI Asas yang digunakan untuk peranti mudah alih berdasarkan Material Design Lite dari Google. Lebih-lebih lagi, terdapat penggunaan antara muka HABmin. Ini adalah antara muka pengguna moden, profesional dan mudah alih untuk OpenHAB yang menggabungkan fungsi kedua UI Kertas dan UI Asas. Ini menyediakan fungsi pengguna dan pentadbiran seperti peta laman untuk pengguna, dan utiliti konfigurasi untuk membantu penyediaan.

Pembantu Rumah juga mempunyai antara muka pengguna yang menakjubkan. Ia melibatkan pandangan lalai, Lovelace dan juga Panel Kawalan Pembantu Rumah. Antaramuka ini memberikan Pembantu Rumah ciri interaktif terbaik antara pengguna dan yang paling mengagumkan.

Paparan lalai dibuat secara automatik setelah anda telah mengkonfigurasi peranti dan automaton. Terdapat banyak pilihan penyesuaian yang dapat anda pilih untuk digunakan dengan pandangan lalai. Ini mungkin termasuk perubahan tema, penambahan tab dan kad serta penggunaan pelan lantai antara lain.

Juga, Lovelace adalah ciri UI baru yang kini tersedia di Pembantu Rumah. Ia menawarkan ciri-ciri hebat termasuk cepat kerana menggunakan konfigurasi statik untuk membina UI. Ia juga dapat disesuaikan sehingga memberikan pengguna banyak pilihan konfigurasi seperti kemampuan untuk mengganti nama entiti.

Selanjutnya, Home Assistant Control Panel adalah antara muka pengguna dengan kesederhanaan visual untuk telefon dan tablet. Panel kawalan ini ditulis menggunakan kerangka JavaScript yang dikenali sebagai AngularJS. Antara muka pengguna ini membolehkan anda mengawal rumah pintar anda dengan mudah.

Pembantu Rumah Vs OpenHAB: Kesimpulannya

Kini dari penilaian yang luas mengenai seni bina, fleksibiliti, peranti yang disokong, ciri automasi dan antara muka pengguna antara ciri lain, anda dapat dengan mudah dan senang untuk menggunakan Pembantu Rumah atau OpenHAB. Ini bergantung pada pilihan yang akan memenuhi keperluan anda sepenuhnya.

Sebagai contoh, dari segi antara muka pengguna, Pembantu Rumah membunuh rancangan dengan interaksi pengguna yang paling mengagumkan. Ia juga menyediakan cara yang lebih mesra pengguna untuk mengatur pasangan dan semakin banyak peranti yang disokong. Lebih-lebih lagi, ia mempunyai proses pemasangan satu klik ditambah dengan fitur tambahan dan dokumentasi yang luas.

OpenHAB di sisi lain terbukti hebat dari segi ciri automasi, antara muka pengguna yang disesuaikan dan fleksibiliti juga. Di samping itu, OpenHAB mempunyai seni bina dan pembangunan yang tegas dan mantap yang membawa kepada kerja dan operasi yang stabil. Proses pemasangannya juga mudah dan antara muka pengguna juga bagus.

Oleh itu, berdasarkan perbandingan terperinci keduanya, tidak diragukan lagi bahawa anda akan membawa pulang platform automasi sumber terbuka terbaik yang sesuai dengan keinginan hati anda.