Cara Memperbaiki Penggunaan CPU Tinggi oleh RuntimeBroker.exe pada Windows 10

RuntimeBroker.exe adalah proses medium di mana akses ke (Universal) / (Aplikasi Metro) diberikan. Ini bermaksud, bahawa proses RuntimeBroker.exe menjalankan aplikasi seperti namanya , atas nama aplikasi lain. Beberapa pengguna mengalami masalah dengannya di mana prosesnya memakan hampir semua atau terlalu banyak CPU yang menyebabkan sistem menjadi lambat. Kami dapat mematikannya melalui Registry Editor dan juga melalui pengaturan yang selalu menggunakan RuntimeBroker.exe untuk membuat panggilan ke Windows Update Settings dari dalam Kemas kini. Oleh kerana ini adalah kerja sekitar; kita masih perlu menunggu Microsoft melepaskan patch atau kemas kini untuk penyelesaian tetap pada masa akan datang; apabila ini berlaku, ia secara automatik akan mendorong dan menerapkan kemas kini dengan syarat Pembaruan Windows anda dihidupkan.

Catatan: Melumpuhkan RuntimeBroker.exe akan menghalang aplikasi stor daripada berjalan. Pengguna juga telah melaporkan tingkah laku pelik apabila mereka telah mematikan RuntimeBroker.exe; jadi saya cadangkan anda mencuba dua kaedah lain terlebih dahulu dan jika mereka tidak membantu maka matikan RuntimeBroker. Dua kaedah lain disenaraikan di bawah. (Kaedah 2 & Kaedah 3)

Menonaktifkan RuntimeBroker.exe Untuk Menghentikan Penggunaan CPU Tinggi melalui Registry Editor

  1. Tahan Kekunci Windows dan Tekan R , untuk membuka Run Dialog. Dalam Dialog Jalankan yang membuka jenis  regedit  dan Klik OK
  2. Ini akan membuka Registry Editor. Dalam Registry Editor arahkan ke jalan berikut:
  3. [HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Services \ TimeBroker] "Mula" = kata kunci: 00000003
  4. Klik dua kali pendaftaran yang dipanggil "Mula" dan ubah 3 hingga 4.
  5. 4 untuk disable, 3 untuk manual dan 2 untuk automatik. Kita perlu menetapkannya menjadi 4 untuk melumpuhkannya. Selepas ini  RuntimeBroker.exe  akan berhenti; kerana ia dilumpuhkan.

Anda boleh melangkah lebih jauh dan mematikan kemas kini dari "lebih dari satu tempat" untuk menyekat prosesnya.

[KAEDAH 2]

  1. Klik Mula dan ketik  semak kemas kini,  kemudian pilih  Pilihan Lanjutan. 
  2. Kemudian klik  Pilih Cara Pembaruan Dihantar,  kemudian Nonaktifkan suis untuk " Kemas kini dari lebih dari satu tempat "

[KAEDAH 3]

Beberapa pengguna juga melaporkan keberhasilan dengan menonaktifkan Pemberitahuan yang dapat dilakukan di " Pengaturan -> Sistem -> Pemberitahuan "