Cara Menentukan Bitrate Sebenar dari mana-mana Fail Audio

Kami baru-baru ini membahas mengapa merobek 320kbps MP3 dari Youtube adalah idea yang tidak baik, tetapi hari ini kita akan membincangkan tentang bagaimana anda dapat memeriksa kadar bit sebenar mana-mana fail audio yang anda muat turun - secara sah, kami harap. Ini sebenarnya sangat berguna, kerana banyak laman web muat turun muzik sah mungkin mengaku menawarkan muat turun fail berkualiti CD, sehingga anda benar-benar memeriksa kadar bit.

Untuk tugas ini, kita boleh menggunakan Spek Spectrum Analyzer, yang akan memberitahu anda pemotongan frekuensi fail audio yang anda makan. Kadar bit audio sememangnya terikat pada frekuensi, tetapi kami akan menerangkannya lebih lanjut kemudian.

Keperluan:

  • Spek
  • Fail audio yang ingin anda periksa
  1. Pasang pertama Spek pada PC anda dan lancarkannya.
  2. Sekarang cari fail audio (MP3, WAV, FLAC, AAC, apa sahaja) yang anda mahu cari kadar bit sebenar.
  3. Seret dan lepaskan ke dalam Spek - yang kini akan memaparkan spektrum frekuensi fail.

Peraturan umum berlaku seperti ini:

  • Potong pada 11kHz = Bitrate 64 kbps.
  • Potong pada 16 kHz = Bitrate 128 kbps.
  • Potongan pada 19 kHz = Bitrate 192 kbps.
  • Potongan pada 20 kHz = Bitrate 320 kbps.
  • Potongan pada 22 kHz = Bitrate 500 kbps.
  • Tanpa pemotongan = Bitrate lebih tinggi daripada 1000 kbps, biasanya anda hanya melihatnya dengan format lossless sebenar (WAV, FLAC).

Jadi sekarang mari kita buat beberapa contoh. Kami akan merobek audio dari video Youtube yang mendakwa sebagai audio "lossless", kerana video tersebut dimuat naik dalam MKV + FLAC - namun, Youtube memampatkan audio.

Oleh itu, mari kita lihat perbezaan antara merobek audio dari Youtube dalam 128, 192, 320 AAC, 320 MP3, dan FLAC:

Seperti yang anda lihat, pemotongan frekuensi sama persis untuk semua fail, walaupun beberapa bunyi transkoding tambahan telah ditambahkan pada rips "contoh", yang akan menjadi kebisingan putih statik di fon kepala anda.

Tetapi kami sudah mengetahui Youtube memampatkan audio tidak kira dalam format apa yang anda muat naik, jadi mari cuba laman web audio yang sah. Untuk ini, kami akan menggunakan trek (yang dibeli secara sah) dari iTunes, yang melaporkan dirinya sebagai M4A 256kbps, dengan pengekodan AAC, yang sebenarnya akan memberi kami kadar bit berubah:

Jadi walaupun ini dilaporkan sebagai M4A 256kbps, ia memiliki puncak rak ke julat 20 - 22 kHz, yang menunjukkan eksport berkualiti tinggi, kemungkinan besar dari studio asli. Sebab spektrum frekuensi tidak tetap secara menyeluruh adalah kerana kadar bit berubah-ubah, jadi kita perlu memperhatikan di mana puncak rak berada. Jadi di sini, kita mendapat apa yang kita bayar, iTunes tidak menipu kita.

Walau apa pun, anda harus selalu menggunakan kaedah analisis spektrum ini apabila anda ingin mengetahui sama ada anda benar-benar mendapat apa yang anda bayar dari mana-mana laman web yang mengaku menjual muzik "berkualiti tinggi" atau "tanpa kerugian".

Selamat mendengar!