Betulkan: Kesalahan Panggilan Prosedur Jauh Gagal Semasa Membuka Foto atau Gambar

"Prosedur Jauh" adalah urutan arahan yang terdapat di luar program semasa (tempatan). Program semasa menghantar mesej ke program jarak jauh untuk melaksanakan arahan ini. Sekiranya proses ini gagal iaitu program jarak jauh tidak dapat / tidak melaksanakan arahan, kita akan mendapat kesalahan Panggilan Prosedur Jauh Gagal.

Ramai pengguna menghadapi ralat ini ketika mereka cuba membuka gambar dengan aplikasi Foto lalai Windows. Terdapat banyak sebab di sebalik ini kerana setiap komputer mempunyai konfigurasi komputer yang berbeza. Terdapat beberapa penyelesaian untuk masalah ini. Mulakan dari yang pertama dan jalankan ke bawah.

Penyelesaian 1: Membuka gambar dengan program lain dan memulakan semula komputer

Penyelesaian paling mudah untuk program ini adalah dengan membuka gambar yang ingin anda lihat menggunakan aplikasi lain. Setelah melihat gambar, anda harus menghidupkan semula komputer anda. Nampaknya setelah jenis gambar dimuat dengan aplikasi lain, komputer secara automatik menyelesaikan masalah penayangannya dengan aplikasi Foto.

  1. Klik kanan pada fail gambar , pilih " Buka dengan " dan pilih program lain selain Foto (seperti Cat).

  1. Setelah melihat gambar, mulakan semula komputer anda dengan betul. Selepas dimulakan semula, cuba buka gambar dengan aplikasi Foto. Semoga masalah dapat diselesaikan.

Penyelesaian 2: Memasang semula Aplikasi Foto

Sebelum kita mencuba kaedah lain, kita boleh mencuba memasang semula aplikasi Foto. Oleh itu, jika ada masalah dengan aplikasi anda, ia akan segera diperbaiki. Perhatikan bahawa penyelesaian ini memerlukan hak pentadbiran, jadi pastikan anda log masuk sebagai akaun pentadbir.

  1. Tekan Windows + S , ketik " PowerShell " di kotak dialog, klik kanan pada aplikasi dan pilih " Jalankan sebagai pentadbir ".
  2. Setelah berada di PowerShell, jalankan arahan berikut:

Dapatkan-AppxPackage * foto * | Buang-AppxPackage

  1. Sekiranya penyahpasangan berfungsi dengan sempurna, anda akan melihat proses berikut di tetingkap PowerShell anda. Tunggu sehingga selesai. Setelah penyahpasangan selesai, jalankan arahan berikut untuk memasang aplikasi sekali lagi. Proses ini akan memakan masa sehingga sabar dan biarkan prosesnya selesai. Jangan membatalkan di mana-mana peringkat.

Dapatkan-AppxPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Daftar "$ ($ _. InstallLocation) \ AppXManifest.xml"}

 

Catatan: Perintah ini akan memasang semua aplikasi lalai lagi di komputer anda. Maksudnya jika anda sengaja menyahpasang aplikasi Microsoft lalai dari komputer anda, aplikasi tersebut akan dipasang semula menggunakan kaedah ini.

  1. Setelah proses pemasangan selesai, periksa apakah aplikasi Foto berfungsi. Sekiranya tidak, mulakan semula komputer anda dan periksa semula. Perhatikan bahawa anda mungkin mendapat beberapa ralat ralat merah semasa prosesnya. Jangan panik dan biarkan prosesnya selesai.

Penyelesaian 3: Menetapkan semula Pangkalan Data Foto

Sekiranya penyelesaian di atas tidak berfungsi, kita boleh mencuba membuang pangkalan data aplikasi Foto. Kami tidak akan menghapus keseluruhan folder, hanya fail / konfigurasi tempatan yang ada. Ini pada dasarnya akan membersihkan semua fail kerana anda mungkin mengalami ralat.

  1. Tekan Windows + R untuk melancarkan aplikasi Jalankan. Ketik alamat berikut di kotak dialog dan tekan Enter. Anda akan dilayari ke lokasi sasaran.

 

  1. Setelah masuk ke folder, hapus semua kandungannya. Pilih semuanya, klik kanan dan klik " Padam ".

  1. Mulakan semula komputer anda dan periksa apakah masalahnya dapat diselesaikan.

Penyelesaian 4: Menetapkan semula Aplikasi Foto menggunakan Tetapan

Penyelesaian lain untuk menyelesaikan masalah ini adalah menetapkan semula aplikasi Foto menggunakan tetapan. Pilihan ini menetapkan semula semua konfigurasi dan data pengguna yang berkaitan dengan Foto anda dan menjadikan aplikasi dalam keadaan ketika pertama kali menggunakannya. Kaedah ini menyelesaikan sebarang perbezaan yang mungkin dihadapi oleh aplikasi anda.

  1. Tekan Windows + S untuk melancarkan bar carian. Ketik " tetapan " di kotak dialog dan buka aplikasi.
  2. Setelah berada di Tetapan, pilih kategori " Aplikasi ".

  1. Senarai aplikasi yang dipasang di komputer anda akan disenaraikan dengan sewajarnya. Tatal melaluinya sehingga anda menjumpai " Foto ". Klik pada " Pilihan lanjutan " yang ada di bawah namanya.

  1. Klik pada butang " Reset " yang ada di skrin seterusnya. Muncul pop timbul baru yang menyatakan bahawa semua pilihan dan maklumat log masuk akan hilang. Tekan " Reset " pula dan biarkan komputer menetapkan semula aplikasinya.

  1. Setelah tetapan semula selesai, hidupkan semula komputer anda dan periksa apakah masalahnya diselesaikan.

Catatan: Terdapat juga aplikasi pihak ketiga yang diketahui menimbulkan masalah dengan aplikasi Foto. Cuba lumpuhkan CCleaner dan pasang aplikasi foto sekali lagi. Sebagai alternatif, anda juga harus memeriksa sama ada akaun pengguna anda berfungsi dengan baik dan tidak rosak. Sekiranya semua perkara di atas tidak berfungsi, periksa sama ada pemacu Nvidia anda terkini.