Cara Memperbaiki Kod Ralat Gmail # 2013 dan # 2014

Sebilangan pengguna Gmail sering menemui kod ralat # 2013 dan # 2014 (Alamak sistem menghadapi masalah) ketika menggunakan antara muka Web Gmail. Masalah ini tidak khusus OS kerana ia dilaporkan berlaku pada Windows 7, Windows 8.1, dan Windows 10.

Setelah menyiasat masalah ini, ternyata terdapat banyak sebab yang mampu melahirkan salah satu daripada 2 kod ralat ini. Inilah ikhtisar semua kemungkinan penyebab yang berjaya kami kenal pasti:

  • Gangguan pihak ketiga - Sekiranya masalah ini disebabkan oleh beberapa jenis gangguan pihak ketiga, satu penyelesaian cepat yang akan memastikan bahawa kod ralat yang sama tidak lagi muncul adalah dengan menggunakan Mode Penyamaran (Google Chrome) atau Mod Peribadi (Mozilla Firefox) untuk mengelakkan apa-apa jenis gangguan pihak ke-3.
  • Penyemak imbas tidak disokong sepenuhnya oleh Gmail - Ternyata, masalah ini juga dapat terjadi pada saat penyemak imbas anda tidak disokong sepenuhnya oleh Gmail (ini biasanya berlaku dengan penyemak imbas berasaskan Chromium). Dalam kes ini, dengan menukar ke penyemak imbas yang lain, anda boleh menyelesaikan masalah ini.
  • Cache penyemak imbas yang rosak - Seperti yang telah disahkan oleh beberapa pengguna yang terjejas, masalah ini juga dapat diperkenalkan dengan data cache yang rosak yang disimpan oleh penyemak imbas anda. Sekiranya senario ini berlaku, anda seharusnya dapat menyelesaikan masalah ini dengan membersihkan cache penyemak imbas anda.
  • Versi penyemak imbas yang ketinggalan zaman - Ternyata Google mungkin memutuskan untuk memotong sokongan untuk pembuatan penyemak imbas yang lebih lama jika terdapat kelemahan keselamatan. Dalam kes ini, mengemas kini penyemak imbas anda yang terkini akan menyelesaikan masalah untuk anda.
  • Mengganggu adblocker - Antara muka Web Gmail diketahui bertentangan dengan banyak penyekat iklan (terutama yang dipasang pada tahap penyemak imbas). Dalam kes ini, anda seharusnya dapat memperbaiki kod ralat dengan mematikan atau menyahpasang penyekat iklan anda.

Kaedah 1: Menggunakan Mode Inkognito

Sekiranya masalah tersebut disebabkan oleh komponen pihak ketiga yang berinteraksi dengan penyemak imbas Chrome anda semasa mencetuskan salah satu kesalahan ini, kemungkinan menggunakan Mode Penyamaran harus mengelakkan munculnya kesalahan.

Tetapi ingat bahawa ini tidak boleh dianggap sebagai penyelesaian (ini lebih daripada penyelesaian).

Dengan menjalankan antara muka web Gmail dalam tetingkap penyamaran, anda menghalang sebarang jenis gangguan pihak ketiga daripada mempengaruhi operasi. Walaupun ini akan mengelakkan mesej ralat berlaku, ia tidak akan membantu anda mengenal pasti pelakunya.

Sekiranya anda tidak keberatan dengan penyelesaian sementara, anda dapat mengakses mod penyamaran di penyemak imbas Google Chrome anda dengan mengklik butang tindakan (ikon tiga titik) dari sudut kanan atas skrin dan memilih Jendela Penyamaran Baru dari tingkap.

Catatan: Sekiranya anda menghadapi masalah ini dengan Firefox, anda boleh membuka Tetingkap Peribadi (setara dengan Mode Penyamaran di Google Chrome) dengan mengklik butang tindakan dan mengklik pada Tetingkap Peribadi Baru .

Sekiranya operasi ini tidak bermaksud akhir kod ralat # 2013 atau # 2014  (atau anda sedang mencari pembetulan yang lebih kekal), pindah ke potensi perbaikan seterusnya di bawah.

Kaedah 2: Memastikan Penyemak Imbas anda Disokong oleh Gmail

Perlu diingat bahawa tidak semua penyemak imbas berfungsi dengan baik dengan Gmail. Sebenarnya, sebilangan penyemak imbas diketahui mencetuskan banyak masalah seperti ini (terutamanya pada versi desktop).

Anda berpendapat bahawa memandangkan populariti Gmail, platform webnya akan berfungsi dengan lancar pada semua penyemak imbas. Tetapi malangnya, itu tidak berlaku. Setakat ini, hanya ada segelintir penyemak imbas yang disokong sepenuhnya oleh Gmail:

  • Google Chrome
  • Firefox
  • Safari
  • Internet Explorer Microsoft Edge

Catatan: Walaupun anda menggunakan penyemak imbas berasaskan Chromium, itu tidak bermakna Gmail akan berfungsi tanpa cegukan. Versi Google Chrome yang bercabang sering kali tersegmentasi yang mungkin menimbulkan masalah dengan antara muka web Gmail.

Sekiranya penyemak imbas anda tidak ada dalam senarai, itu tidak bermaksud bahawa Web Gmail tidak akan berfungsi di atasnya. pada Penyemak Imbas seperti Opera atau Brave, anda perlu mengaktifkan kuki dan JavaScript sebelum anda dapat menjalankan Web Gmail dengan cara yang stabil.

Sekiranya anda telah menentukan bahawa penyemak imbas anda disokong oleh Gmail, beralih ke kemungkinan penyelesaian seterusnya di bawah.

Kaedah 3: Kosongkan Cache Penyemak Imbas anda

Ternyata, masalah ini juga dapat terjadi kerana data cache yang rosak ada hubungannya dengan Gmail. Beberapa pengguna yang juga menghadapi masalah seperti ini berjaya menyelesaikan masalah dengan membersihkan sepenuhnya cache penyemak imbas anda.

Sudah tentu, operasi ini akan berbeza bergantung pada penyemak imbas yang anda gunakan secara aktif.

Untuk mempermudah anda, kami telah mengumpulkan satu set arahan yang akan memandu anda melalui proses membersihkan cache mana-mana penyemak imbas Windows.

Sekiranya anda sudah mengosongkan cache penyemak imbas anda, sia-sia beralih ke potensi perbaikan seterusnya.

Kaedah 4: Kemas kini Penyemak Imbas ke Versi Terbaru

Ternyata, masalah ini juga dapat terjadi dalam keadaan di mana anda menggunakan versi penyemak imbas yang disukai oleh Google kerana adanya keamanan. Sekiranya senario ini berlaku, anda seharusnya dapat menyelesaikan masalah ini dengan mengemas kini penyemak imbas anda ke versi terbaru yang tersedia.

Ini akan memperbaiki kelemahan keselamatan yang mungkin menentukan Gmail untuk membuang mesej ralat.

Walau bagaimanapun, langkah tepat untuk melakukan ini akan berbeza bergantung pada penyemak imbas yang anda gunakan. Oleh kerana itu, kami telah mengumpulkan beberapa sub-panduan yang akan memandu anda melalui proses ini di penyemak imbas dengan bahagian pasaran terbanyak.

A. Kemas kini Google Chrome

  1. Buka Google Chrome dan klik pada butang tindakan dari sudut kanan atas tetingkap penyemak imbas.
  2. Sebaik sahaja anda berjaya membuka menu konteks Tetapan , akses submenu Bantuan , kemudian klik Tentang Google Chrome .
  3. Setelah anda masuk ke dalam tab Tentang Google , penyemak imbas anda akan mula mengimbas versi penyemak imbas baru.
  4. Sekiranya versi penyemak imbas baru dijumpai, ia akan dimuat turun dan dipasang secara automatik. Setelah operasi selesai, mulakan semula komputer anda dan lihat apakah masalahnya diselesaikan pada permulaan seterusnya.

B. Kemas kini Mozilla Firefox

  1. Buka Mozilla Firefox, kemudian klik pada butang tindakan (sudut kanan atas skrin).
  2. Seterusnya, dari menu utama penyemak imbas anda, klik Bantuan untuk memunculkan sub-tab, kemudian klik Tentang Firefox dari menu konteks.
  3. Di dalam menu About Mozilla Firefox , klik pada Restart dan kemas kini butang Firefox (jika versi baru tersedia).
  4. Tunggu operasi selesai, kemudian klik Ya di Kawalan Akaun Pengguna (UAC)  apabila diminta untuk melakukannya.
  5. Setelah penyemak imbas anda dikemas kini, mulakan semula Mozilla Firefox dan lihat apakah masalahnya diselesaikan.

Kaedah 5: Lumpuhkan Penyekat Iklan (jika ada)

Ternyata, masalah ini juga dapat terjadi kerana Gmail tidak bermain dengan baik dengan penyekat iklan tertentu yang dikenakan pada tahap penyemak imbas.

Menurut beberapa pengguna yang terjejas, jika anda menghadapi ralat # 2013 atau # 2014, anda mungkin dapat menyelesaikan masalah ini dengan melumpuhkan atau menyahpasang penyekat iklan anda dari tab Sambungan atau Tambahan.

Tetapi perlu diingat bahawa arahan tepat untuk melakukannya akan berbeza bergantung pada penyemak imbas yang anda gunakan.

Google Chrome

Di Google Chrome, anda boleh terus maju dan mematikan penyekat iklan yang bermasalah hanya dengan mengetik ' chrome: // extensions / ' di dalam bar navigasi dan menekan Enter. Sekiranya anda lebih suka pendekatan GUI, anda dapat mengakses menu ini dengan pergi ke Tetapan> Lebih Banyak Alat> Sambungan .

Setelah anda berjaya mencapai menu Ekstensi yang betul, tatal ke bawah senarai pelanjutan, dan cari sambungan Penyekat iklan. Apabila anda melihatnya, anda boleh melumpuhkannya dengan menggunakan togol Hidup / Mati atau anda boleh menyahpasangnya melalui butang yang berkaitan.

Mozilla Firefox

Sekiranya anda menggunakan Mozilla Firefox, anda dapat mengakses tab Addons dengan mengetik "about: addons"  di dalam bar navigasi dan menekan Enter . Selain itu, anda boleh mengakses menu yang sama dengan mengklik menu tindakan dan mengklik pada Extensions.

Setelah anda masuk ke dalam menu add-ons, cari addon penyekat iklan yang anda rasa mungkin menyebabkan masalah dan lumpuhkannya atau nyahpasangnya.