Betulkan: Ralat Google Chrome BERSIH :: ERR_CERT_INVALID

Pengguna Google Chrome pada Windows 10 kadang-kadang menghadapi kesalahan SSL ketika mengunjungi banyak laman web teratas. Apabila ralat ini berlaku, ini pada dasarnya menghalang pengguna untuk terus ke laman web tujuan dan ia memaparkan kesalahan teks yang menunjukkan bahawa "penyerang mungkin cuba mencuri maklumat anda".

Masalah ini berlaku akibat beberapa sebab. Pertama mungkin disebabkan oleh tetapan tarikh dan waktu yang tidak betul di komputer; atau akibat rampasan penyemak imbas yang mengubah tetapan penyemak imbas anda.

Kaedah berikut menunjukkan cara menyelesaikan ralat ini dalam pelbagai keadaan yang disebutkan di atas.

  1. Pastikan anda memasang versi terbaru Google Chrome. Sekiranya anda tidak pasti, ikuti langkah-langkah yang diberikan di bawah
    1. Di bar alamat di Google Chrome anda, taipkan  chrome: // help /
    2. Sekarang tunggu sehingga Chrome memeriksa sebarang kemas kini. Secara automatik ia akan memeriksa dan memberitahu anda sama ada penyemak imbas terkini atau tidak. Sekiranya tidak, ia akan mengemas kini penyemak imbas secara automatik.

  2. Beberapa pengguna mendapati bahawa mematikan atau menyahpasang antivirus juga dapat menyelesaikan masalah tersebut. Oleh itu, sebelum anda mengetahui kaedahnya, cubalah menyahpasang atau mematikan antivirus anda sebentar dan cuba lagi. Jangan lupa untuk menghidupkan kembali antivirus setelah anda selesai memeriksa.
  3. Mematikan dan mematikan firewall Windows akan menyelesaikan masalah bagi beberapa pengguna juga. Oleh itu, cuba matikan firewall terlebih dahulu dan kemudian hidupkan semula. Kemudian cuba mengakses laman web dan periksa sama ada masalah masih ada. Ikuti langkah-langkah yang diberikan di bawah untuk mematikan dan menyalakan semula firewall
    1. Tahan kekunci Windows dan tekan R
    2. Taip firewall. cpl dan tekan Enter
    3. Klik Hidupkan atau matikan Windows Firewall
    4. Klik Matikan Windows Firewall (tidak digalakkan) . Adakah ini untuk kedua-dua Awam serta Swasta bahagian
    5. Klik Ok
    6. Sekarang ulangi langkah dari 3-4 dan klik Hidupkan Windows Firewall apabila anda sampai ke langkah 4.

Kaedah 1: Melakukan Tetapan Semula Penyemak Imbas

Melakukan tetapan semula penyemak imbas sebahagian besarnya menyelesaikan masalah ini jika masalahnya adalah dari akhir anda. Pada asasnya, tetapan semula penyemak imbas menetapkan semula penyemak imbas ke tetapan lalai. Oleh itu, jika masalah itu disebabkan oleh sesuatu yang mengubah tetapan penyemak imbas anda, maka ini harus menyelesaikan masalahnya.

  1. Buka Google Chrome
  2. Klik butang tetapan di sudut kanan atas ( 3 titik )
  3. Tatal ke bawah dan pilih Tunjukkan tetapan lanjutan…
  4. Tatal ke bawah dan klik Tetapkan Semula Tetapan
  5. Munculan akan muncul meminta pengesahan. Klik Tetapkan Semula
  6. Sekarang but semula komputer anda.

Ini akan menetapkan semula penyemak imbas anda kembali ke lalai. Sekarang cuba mengakses laman web yang sebelum ini anda cuba akses.

Kaedah 2: Mengambil Tetapan Tarikh dan Waktu

Tetapan tarikh dan waktu yang tidak betul mungkin menyebabkan penyemak imbas anda menganggap sijil SSL sudah habis atau ketinggalan zaman. Menetapkan semula dan membetulkan ini mungkin dapat memperbaiki ralat ini.

  1. Tekan kekunci Windows sekali
  2. Pilih Tetapan
  3. Pilih Masa dan Bahasa
  4. Alihkan pilihan Tetapkan Waktu Secara Automatik dan pastikan ia dimatikan
  5. Sekarang alihkan pilihan Tetapkan Waktu Secara Automatik sekali lagi dan pastikan ia dihidupkan
  6. Tutup halaman.
  7. Mulakan semula komputer anda

Setelah but semula selesai, buka Google Chrome dan masalahnya harus diperbaiki.

Kaedah 3: Kata "Bahaya"

Ini bukan jalan penyelesaian tetapi lebih kepada penyelesaian masalah. Sekiranya kaedah yang disebutkan di atas tidak berfungsi untuk beberapa sebab dan anda terjebak dengan penyemak imbas seperti itu, maka ini harus cukup baik.

Bila-bila masa anda tidak dapat mengunjungi laman web kerana mesej ralat "Penyerang mungkin mencuri maklumat ...", klik di mana sahaja di skrin (jangan klik pada kotak jenis) dan taip bahaya. Ia akan memuat semula halaman ke halaman yang betul dan anda akan dapat mengakses halaman tersebut.

Tetapi seperti yang disebutkan sebelumnya, ini bukan penyelesaian tetapi penyelesaian. Oleh itu, jika tidak ada yang lain, anda boleh menggunakannya untuk menyelesaikan masalah buat sementara waktu.

Kaedah 4: Taipkan Alamat secara manual

Kadang-kadang perisian hasad atau bug (kami tidak pasti yang mana) mungkin mengubah alamat laman web jika anda mengaksesnya menggunakan penanda buku. Oleh itu, apabila anda cuba mengakses laman web dengan mengklik penanda halaman, penyemak imbas anda cuba pergi ke alamat yang diubah dan bukannya alamat rasmi. Jadi masalahnya dapat diselesaikan apabila anda mengetik alamat secara manual di bar alamat dan bukannya mengaksesnya melalui penanda halaman.

Juga, apabila anda mengklik penanda halaman, periksa dan lihat alamat yang muncul di bar alamat untuk memastikan apakah itu alamat yang betul atau tidak.

Kaedah 5: Memeriksa Tetapan Proksi

Kadang kala tetapan proksi anda mungkin menyebabkan masalah tersebut. Jadi dalam kes ini, menukar pilihan menggunakan proksi menyelesaikan masalah.

  1. Tahan Kekunci Windows dan tekan R
  2. Taipkan inetcpl. cpl dan tekan Enter
  3. Klik tab Sambungan
  4. Klik Tetapan LAN
  5. Pastikan pilihan Gunakan pelayan proksi untuk LAN anda tidak dicentang. Pilihan ini harus berada di bawah bahagian Proxy Servers. Juga, pastikan pilihan Mengesan pilihan tetapan secara automatik dicentang juga.
  6. Sekarang klik  OK

Periksa Google Chrome dan lihat apakah anda masih menghadapi masalah mengakses laman web atau tidak.

Kaedah 6: Cuba Penyemak Imbas lain

Sekiranya tidak ada yang lain, jalan terakhir adalah menggunakan penyemak imbas lain buat masa ini. Anda boleh memuat turun penyemak imbas pilihan anda dan periksa sama ada ia berfungsi. Biasanya, pengguna mencadangkan agar Firefox memasang dan berfungsi dengan sempurna.

Namun, jika anda menghadapi masalah dalam mengakses laman web Firefox juga, cubalah kaedah 3, yang hanya merupakan jalan penyelesaian tetapi akan membolehkan anda mengakses laman web.