TeamViewer vs AeroAdmin: Analisis Dalam

Laman Utama / Terbaik / TeamViewer vs AeroAdmin: Analisis Dalam

TeamViewer vs AeroAdmin: Analisis Dalam

Oleh Marijan Hassan 29 Disember 2019 6 minit dibaca

Sekiranya anda telah mencuba mencari Perisian akses Jauh yang terbaik dalam talian, anda pasti menemui TeamViewer dan AeroAdmin. Mereka boleh dikatakan dua penyelesaian desktop jarak jauh yang paling popular. Bukan secara kebetulan tetapi kerana mereka menawarkan ciri-ciri yang sangat hebat berbanding perisian lain di pasaran. Tetapi inilah masalahnya, anda tidak boleh menggunakan kedua-dua perisian tersebut. Anda perlu berpuas hati.

Oleh itu, dalam catatan ini, saya akan mencuba dan menjadikannya pilihan yang mudah untuk anda dengan melakukan perbandingan penuh TeamViewer dan AeroAdmin. Kami akan melihat ciri-ciri yang ditawarkan oleh setiap perisian, menentukan kesamaan mereka tetapi yang paling penting, kami akan mengenal pasti perbezaan utama mereka. Kerana jawapan yang mana satu dari yang paling sesuai untuk anda terletak pada perbezaan mereka.

Pada tahap yang paling asas, alat-alat ini telah dibuat untuk satu tujuan utama iaitu untuk membolehkan anda mengendalikan PC dan pelayan anda dari jauh. Fungsi yang mereka lakukan dengan sempurna atau sebaliknya kita tidak akan membicarakannya. Dari sana, semua ciri tambahan yang mereka ada hanyalah usaha untuk mengatasi persaingan tetapi itu juga yang menjadikan satu alat lebih mudah daripada yang lain.

Pemasangan

Seperti kebanyakan perisian pada masa kini, TeamViewer dan AeroAdmin telah mempermudah proses pemasangan dan penggunaan penyelesaiannya. Sebenarnya, AeroAdmin dibungkus sebagai penyelesaian mudah alih yang tidak memerlukan pemasangan. Anda hanya melancarkannya selepas memuat turun dan anda bersedia untuk membuat sambungan jauh. TeamViewer, sebaliknya, mempunyai pakej pemasangan dan penyelesaian mudah alih.

Penyelesaian mudah alih Aeroadmin adalah program yang sangat ringan yang hanya berukuran 2mb tetapi memuat semua ciri yang anda perlukan untuk akses jarak jauh. Sebaliknya, penyelesaian mudah alih TeamViewer berukuran sekitar 27MB dan tidak dapat digunakan untuk akses tanpa pengawasan. Jadi jika itu adalah ciri yang anda perlukan, anda harus menggunakan pakej pemasangan.

Pencetak TeamViewer dan Pemacu VPN

Semasa kita bercakap mengenai pemasangan, terdapat dua pemasangan tambahan penting yang dikemas dalam TeamViewer yang mungkin tidak semudah yang sepatutnya. Saya bercakap mengenai pemacu Teamviewer VPN dan Printer.

Yang pertama membuat terowong data yang selamat antara klien (Pentadbir / Pengawal) dan hos (desktop jauh) dan akan menjadi alternatif yang sangat baik untuk perisian VPN standard. Kemudian pemacu pencetak membolehkan anda mencetak fail dari komputer jauh terus ke pencetak yang boleh diakses secara tempatan. Ini menghilangkan keperluan untuk menyalin fail ke komputer pelanggan terlebih dahulu. Untuk melakukan pemasangan ini, arahkan kursor ke bahagian Ekstra, klik pada pilihan dan kemudian ke pilihan lanjutan. Anda akan menjumpainya di bawah Tetapan Rangkaian Lanjutan.

Teamviewer juga telah membahagikan penyelesaiannya ke dalam modul yang berbeza yang boleh anda muat turun bergantung pada kes penggunaan anda. TeamViewer QuickSupport akan berguna jika anda hanya berminat dengan sokongan desktop jauh sementara TeamViewer QuickJoin sesuai untuk perjumpaan maya dan persembahan. TeamViewer Host adalah yang paling komprehensif yang membolehkan pemantauan dan pentadbiran komputer jarak jauh 24/7. Akhirnya, terdapat pakej Teamviewer MSI yang menggabungkan semua modul lain dan membolehkan anda menggunakan Teamviewer melalui Group Policy (GPO) dalam Domain Direktori Aktif. Perhatikan bahawa modul terakhir ini hanya tersedia jika anda mempunyai lesen korporat TeamViewer.

Kemudahan penggunaan

Walaupun kedua-dua perisian boleh dikatakan mempunyai antara muka yang sederhana, Aeroadmin adalah yang paling mudah digunakan kerana ia hanya merangkumi komponen asas yang diperlukan untuk membuat sambungan. Ia akan sempurna walaupun bagi orang yang tidak mempunyai pengetahuan teknikal. Namun, walaupun TeamViewer mempunyai lebih banyak pilihan untuk bekerja dengannya sangat intuitif yang menjadikannya sangat senang digunakan. Daripada mendekati Akses Jauh dengan cara umum seperti AeroAdmin, ia dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti Jauh, Pengurusan Jauh, dan Mesyuarat menjadikannya lebih mudah untuk melaksanakan tujuan yang anda inginkan.

Kedua-dua perisian ini menyokong pelbagai sambungan. Ini bermaksud bahawa anda dapat menggunakannya untuk mengawal beberapa titik akhir dari jauh dan di sisi jauh, mereka membenarkan akses oleh beberapa komputer pentadbir secara serentak.

Keselamatan

Oleh kerana terdapat data yang dikirim antara admin dan klien dalam setiap sesi jarak jauh, adalah penting agar perisian akses jarak jauh yang baik dilengkapi dengan fitur keselamatan. Atas sebab ini, Aeroadmin dan Teamviewer menggunakan enkripsi AES 256-bit untuk menjamin lalu lintas yang dikongsi antara sesi ini.

Teamviewer, bagaimanapun, mengambil langkah tambahan untuk memasukkan pengesahan dua faktor dan pilihan 'peranti tepercaya' untuk memastikan bahawa hanya peranti yang dibenarkan dapat memperoleh akses ke komputer jauh. Apa yang lebih baik lagi ialah jika terlalu banyak percubaan menggunakan kata laluan anda, Teamviewer akan menetapkannya semula secara automatik dan satu-satunya cara untuk memulihkannya adalah dengan menggunakan e-mel pemilik akaun.

Dalam kes Aeroadmin, perlindungan kata laluan hanya tersedia untuk akses tanpa pengawasan yang membuat sisi jauh rentan terhadap penyusupan selama akses jarak jauh normal. Ini kerana sesiapa sahaja dapat mengirim permintaan sambungan kepada pelanggan dan jika mereka tidak menerimanya menerimanya maka penyerang akan memiliki kawalan penuh terhadap PC mereka.

Komunikasi Antara Pentadbir dan Komputer Jauh

Oleh kerana anda mengakses titik akhir tertentu dari jarak jauh, kemungkinan besar ialah komputer induk dan komputer jarak jauh berada jauh. Sekiranya pelanggan memerlukan bantuan jarak jauh dengan segera bagaimana mereka menghubungi anda. Nah, cara termudah adalah dengan berbual secara langsung melalui perisian seperti dalam kes Teamviewer. Ia membenarkan komunikasi melalui nota, VoIP atau telefon.

AeroAdmin, sebaliknya, membenarkan komputer jauh untuk menghantar mesej yang memetik masalah mereka kepada pentadbir tetapi tidak akan dapat menerimanya sebagai balasan. Mesej yang dihantar direkodkan sebagai tiket.

Sistem Operasi yang Disokong

Kedua-dua perisian akses jarak jauh boleh dipasang dan digunakan untuk mengawal komponen jarak jauh yang berjalan di semua sistem operasi utama. Ini adalah Windows, Linux, dan Mac OS. Walau bagaimanapun, Teamviewer mengungguli Aeroadmin dengan menawarkan sokongan kepada sistem operasi lain seperti Chrome OS, Android, dan iOS. Ini adalah perisian desktop jarak jauh pertama yang membenarkan perkongsian skrin dari desktop atau peranti mudah alih ke peranti iOS. Aplikasi iOS dan Android boleh didapati dari kedai masing-masing.

Selain program khusus untuk sistem operasi yang disebutkan, Teamviewer juga menyertakan antara muka berasaskan web yang memberi anda lebih banyak fleksibiliti. Anda boleh menggunakan mana-mana peranti dengan penyemak imbas untuk memantau dan mentadbir komputer jauh dengan mudah.

Harga

Ketika memilih perisian desktop jarak jauh yang ideal, harga masing-masing untuk AeroAdmin dan Teamviewer memainkan peranan utama dalam mempengaruhi keputusan. Kedua-dua perisian ini bebas digunakan tetapi Teamviewer mengehadkan penggunaan hanya untuk tujuan peribadi.

AeroAdmin, bagaimanapun, tidak memiliki batasan dan dapat digunakan secara bebas bahkan dalam pengaturan komersial. Tetapi ada tangkapan. Mereka hanya membenarkan 17 jam masa sambungan setiap bulan dan juga, anda tidak dapat menyambungkan lebih dari 20 peranti. Sekiranya anda memikirkannya, tidak praktikal dalam perniagaan yang sibuk.

Walaupun jika anda memilih untuk meningkatkan ke program komersial, AeroAdmin tetap muncul sebagai alternatif yang lebih murah dan dengan margin yang besar. Tidak semestinya saya mengatakan bahawa Teamviewer tidak layak mendapat harga yang lebih tinggi. Sebaliknya. Dengan TeamViewer, anda mendapat nilai untuk setiap jumlah tambahan yang anda bayar. Ia mempunyai sejumlah ciri yang tidak akan anda temui di Aeroadmin. Seperti kemampuan untuk mengakses PC anda dari jauh menggunakan telefon bimbit anda misalnya.

Kelemahan

Saya merasakan pentingnya saya menyebutkan beberapa kelemahan yang saya hadapi dengan perisian tersebut. Bukan secara peribadi tetapi untuk memberikan ulasan yang tidak berat sebelah, saya terpaksa menggali masalah yang mungkin ditangani oleh pengguna lain. Isu pertama berkaitan dengan pengguna percuma AeroAdmin. Terdapat kes di mana algoritma bawaan menandakan alat itu digunakan untuk tujuan komersial walaupun tidak. Isu lain walaupun sangat jarang mungkin menyusahkan ketika ia berlaku. Ia melibatkan pertukaran ID pengguna yang ditetapkan. Sekiranya ini berlaku dan tidak ada orang di sekitar komputer jarak jauh yang mengirimkan kod baru yang biasanya berlaku dengan akses tanpa pengawasan, maka anda tidak akan dapat mengawal titik akhir terpencil.

Bagi AeroAdmin, saya katakan kelemahan terbesarnya adalah kekurangan kata laluan yang saya nyatakan sebelumnya. Juga, terdapat kes-kes koneksi yang terganggu walaupun pada rangkaian yang kuat.

Kesimpulannya

Setelah melalui tinjauan, wajar untuk berfikir, "Teamviewer jelas yang terbaik dari kedua-duanya, apa gunanya membandingkannya?" Baiklah, saya suka menganggap kedua-dua perisian ini sebagai alternatif daripada pesaing. Keduanya disesuaikan dengan pasaran yang berbeza.

Aeroadmin adalah alat yang mudah, mudah dan boleh dibilang dengan harga terbaik di ceruk perisian desktop jarak jauh berdasarkan ciri-ciri yang ditawarkannya. Tetapi kekurangan skalabilitas yang menjadikannya ideal untuk perniagaan kecil dan untuk tugas-tugas akses jarak jauh yang mudah yang melibatkan rakan dan keluarga. TeamViewer, sebaliknya, adalah alat yang dilengkapi dengan ciri-ciri yang sangat sesuai untuk perusahaan besar.

Dan itu sahaja. Ciri dan perbezaan utama antara AeroAdmin dan Teamviewer. Mudah-mudahan, ini dapat membantu anda membuat keputusan yang tepat mengenai mana yang anda cari.