Betulkan: Ralat Skrin Biru dxgmms2.sys

Permainan adalah tugas yang berat bagi setiap komputer dan memerlukan komputer kelas atas untuk menjalankan permainan yang lebih baru yang bergantung pada grafik berkualiti tinggi. PC permainan sering mempunyai banyak RAM / memori, pemproses multi-teras yang kuat, dan kad grafik yang mahal. Namun, walaupun semua ini tidak mencukupi untuk menghentikan kesilapan tertentu daripada muncul ketika anda tidak menjangkakannya. Blue Screen of Death adalah mimpi buruk setiap pemain, terutamanya jika ia berlaku secara berkala. Masalah ini biasanya berhenti berlaku sendiri tetapi ada juga penyelesaian yang baik.

Ralat PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA (dxgmms2.sys)

Kesalahan ini biasanya dikaitkan dengan permainan tetapi ia boleh berlaku secara rawak walaupun anda sama sekali tidak bermain permainan video. Nampaknya masalah ini adalah eksklusif untuk Windows 10 dan selamat untuk mengatakan bahawa Nvidia tidak memberi respons kepada banyak orang yang melaporkan mempunyai masalah yang sama. Itulah sebabnya sebab sebenar tidak diketahui.

Masalah sebenarnya dengan mesej ralat ini adalah bahawa ia berlaku secara rawak dan boleh membuat anda kehilangan kemajuan dalam permainan video anda, dokumen yang anda tulis, dll. Lihat di bawah untuk melihat bagaimana menangani masalah ini. Selamat membaca mengenai Perbaikan Paling Umum untuk BSOD.

Penyelesaian 1: Mengembalikan Pemacu Kad Grafik Anda

Nampaknya mesej ralat khusus ini adalah eksklusif untuk Windows 10 dengan kad grafik Nvidia. Kemas kini Windows 10 yang baru mesti mempunyai masalah ketidaksesuaian dengan pemacu grafik Nvidia terbaru yang menyebabkan ketidakstabilan sistem dan kerosakan.

  1. Buka Panel Kawalan dan beralih ke Paparan Ikon .
  2. Pilih pilihan Peranti dan Pencetak .
  3. Di bawah Peranti , Klik  kanan pada ikon PC dengan nama PC anda dan pilih Tetapan pemasangan peranti .
  4. Anda akan diminta dengan pilihan sama ada Windows harus memuat turun aplikasi secara automatik atau tidak. Klik pada pilihan Tidak (peranti anda mungkin tidak berfungsi seperti yang diharapkan) dan teruskan.
  5. Pilih juga pilihan Jangan pasang perisian pemacu dari Windows Update.

Sekarang kami telah menghalang Windows daripada memuat turun kemas kini baru secara automatik. Sekarang kita perlu beralih ke pemacu grafik Nvidia versi sebelumnya.

  1. Ketik " Pengurus Peranti " di kotak Carian anda dan buka.
  2. Cari penyesuai Paparan dan kembangkan senarai di bawah.
  3. Cari kad grafik anda, klik kanan padanya dan pilih Nyahpasang Peranti .
  4. Jangan bimbang sekarang dapat menggunakan komputer anda kerana anda masih mempunyai kad grafik bersepadu anda untuk digunakan.
  5. Sebilangan besar pengguna mencadangkan penggunaan pemacu Nvidia 347.88 kerana ia selalu berfungsi untuk mereka. Muat turunnya dari laman rasmi Nvidia.
  6. Jalankan fail yang baru anda muat turun dan ikuti arahan di skrin. Komputer anda mungkin akan dimulakan semula dan skrin anda mungkin terganggu semasa pemasangan.
  7. Periksa untuk mengetahui sama ada masalah itu diselesaikan. Masalahnya nampaknya berkaitan dengan versi Windows 10 tertentu, jadi ketahui bahawa anda boleh kembali ke pemacu terbaru selepas kemas kini Windows 10 berikutnya.

Penyelesaian 2: Lumpuhkan Sebilangan Monitor Anda

Beberapa pengguna telah melaporkan bahawa mereka mula mengalami masalah ini ketika mereka menambahkan beberapa monitor pada penyiapan mereka. Mungkin bijak untuk melumpuhkannya sehingga kemas kini Windows dan Nvidia baru dilancarkan.

  1. Anda boleh mematikan monitor sekunder anda dengan mengklik kanan pada desktop anda dan memilih " Tetapan paparan ". Cukup matikan monitor setelah aplikasi Tetapan dibuka.
  2. Anda juga boleh menggunakan kombinasi Windows Key + P untuk mematikan monitor sekunder anda.
  3. Sekiranya anda tidak dapat mencari pilihan Nonaktifkan monitor di aplikasi Tetapan, gunakan perintah Jalankan ini untuk mengakses tetapan lama di mana pilihan itu tersedia:
control.exe desk.cpl, Tetapan, @ Tetapan

Anda juga boleh menggunakan Panel Kawalan Nvidia jika anda memasangnya.

Penyelesaian 3: Menetapkan semula Tetapan BIOS

Beberapa pengguna mencadangkan agar membersihkan CMOS atau menetapkan semula tetapan BIOS menyelesaikan masalah mereka secara kekal. Pembaikan ini tidak sukar dilakukan dan juga berguna untuk komputer anda.

  1. Mulakan semula komputer anda dan tunggu skrin boot muncul.
  2. Teks di bahagian bawah layar harus berbunyi " Tekan _ untuk menjalankan Setup ". Tekan kekunci yang ditunjukkan sebelum skrin hilang.
  3. Biasakan diri anda dengan cara pengendalian BIOS berfungsi kerana anda perlu bergantung pada papan kekunci anda untuk semuanya.
  4. Cari pilihan " Persediaan Lalai ". Jika Anda tidak dapat menemukan kata-kata yang tepat, pilihannya juga dapat disebut dengan nama "Reset to Default", "Factory Default", atau "Setup Defaults".
  5. Pilih " Load Setup Defaults " dan tekan Enter untuk meneruskan.
  6. Arahkan ke tab Keluar di BIOS dan pilih pilihan " Keluar Menyimpan Perubahan " dan Windows harus meneruskannya dengan permulaan.

Penyelesaian 4: Kembali ke Versi Windows Sebelumnya atau Tunggu Yang Baru

Oleh kerana masalah ini berkaitan dengan ketidaksesuaian versi Windows 10 dan pemacu kad grafik, anda juga boleh kembali ke versi sebelumnya dan menunggu yang baru keluar.

  1. Buka aplikasi Tetapan >> Kemas kini & keselamatan dan arahkan ke tab Pemulihan .
  2. Cari pilihan Kembali ke versi sebelumnya dari Windows 10 dan klik pada Permulaan .
  3. Perhatikan bahawa pilihan ini hanya akan berfungsi jika tidak lebih dari 10 hari yang lalu berlalu sejak kemas kini terakhir.
  4. Sekiranya anda tidak dapat memilih pilihan ini, tetap dalam Kemas kini & keselamatan , pindah ke tab Windows Update dan pilih Sejarah kemas kini .
  5. Maka pilihan " Nyahpasang kemas kini " akan berada di bahagian atas skrin dan anda akan diberitahu mengenai kemas kini yang dapat anda hilangkan.

Anda juga boleh menunggu versi baru Windows 10 keluar yang akan menyelesaikan masalahnya.

Penyelesaian 5: Penyuntingan Pendaftaran Mudah

Perbaikan kecil yang cepat ini dapat menyelesaikan masalah ini secara kekal untuk beberapa pengguna tetapi mempunyai beberapa kemungkinan kesan sampingan. Apa yang dilakukan ialah menambah masa untuk GPU anda untuk menjawab masalah tersebut sedangkan tetapan waktu asal adalah 2 saat.

  1. Ketik " regedit " di bar Carian atau kotak dialog Jalankan dan klik OK .
  2. Navigasi ke
    HKEY_LOCAL_MACHINE \ SYSTEM \ CurrentControlSet \ Control \ GraphicsDrivers.
  3. Klik kanan dan buat jenis kunci " DWORD (32-bit)" (jika anda menggunakan OS 64-bit maka buatlah DWORD (64-bit)) dan tetapkan namanya ke " TdrDelay ". Tetapkan nilainya menjadi 10 pada kali pertama. Ini memberikan masa tindak balas 10 saat ke GPU anda dan bukannya 2 (nilai awal). Sekiranya ini tidak sesuai untuk anda, cuba tetapkan nilai ini ke 20 atau 30.

Penyelesaian 6: Tweaks dengan DirectX

Microsoft DirectX suite mampu membenarkan aplikasi berkomunikasi dengan perkakasan sistem. DirectX membolehkan Sistem Operasi Windows berkomunikasi dengan lancar & berkesan dengan grafik dan perkakasan audio / video sistem untuk memberi pengguna pengalaman multimedia yang terbaik. Oleh kerana masalah ini menunjukkan bahawa ia berkaitan dengan DirectX, kami dapat mencuba menyegarkannya dan melihat apakah ia menyelesaikan masalah.

  1. Baiki dan Pasang Semula DirectX.
  2. Sekarang mulakan semula sistem dan periksa sama ada sistem anda beroperasi dengan baik.

Penyelesaian 7: Lumpuhkan Percepatan Perkakasan

Percepatan Perkakasan menjadikan rendering grafik pada komputer lebih cepat dan lancar dengan memuatkan kemampuan rendering grafik ke perkakasan grafik komputer iaitu GPU dan bukannya perisian / CPU. Sekiranya sistem anda tidak dapat menangani permainan, maka mematikan Percepatan Perkakasan dapat menyelesaikan masalahnya.

  1. Lumpuhkan Pecutan Perkakasan.
  2. Mulakan semula sistem dan periksa apakah masalahnya diselesaikan dengan baik.