Cara Mengedit Fail Host pada Windows 7/8 dan 10

Fail host di Windows digunakan untuk memetakan alamat IP ke domain. Ini dapat digunakan untuk menyekat akses ke domain, dengan memetakan nama host ke alamat ip yang salah atau alamat ip tempatan. Sekiranya host dipetakan dalam fail host, Windows tidak akan meminta pelayan DNS untuk menyelesaikannya.

Lokasi lalai untuk fail host adalah  C: \ Windows \ System32 \ drivers \ etc , fail tersebut tidak mempunyai format dan perlu dibuka menggunakan notepad atau editor teks lain.

Pengguna akan memerlukan kebenaran pentadbir untuk mengedit fail host di windows - Jadi Mari kita mulakan!

Pertama, buka notepad sebagai pentadbir:

Untuk Windows 7 / Vista:

Klik Mula dan taipkan notepad di bar carian, klik kanan pada fail notepad dan pilih  jalankan sebagai pentadbir

Untuk Windows 8 / 8.1 / 10:

Dalam mod ubin, ketik  notepad  dan klik kanan padanya dan kemudian pilih  rus sebagai pentadbir

Setelah membuka notepad, Klik File -> Buka dan masuk ke folder   C: \ Windows \ System32 \ drivers \ etc  anda mungkin tidak melihat fail yang tersenarai di sana, jadi pastikan untuk memilih Semua Fail dan kemudian klik dua kali hos fail untuk membukanya.

Sekarang klik dua kali fail hos dan buka. Ini akan membuka fail Host di notepad sebagai pentadbir. Entri, dalam fail hos adalah dalam format berikut:

127.0.0.1 localhost

jika garis mempunyai # sebelumnya, misalnya: # 127.0.0.1 localhost,  maka ia dikomentari dan tidak akan berfungsi. Untuk menambahkan entri ke fail hos, tambahkan baris tepat di bawah baris ini, tanpa tanda #. Format yang betul adalah

Contoh:

HOSTNAME ALAMAT IP

192.168.1.1 www.mylocaladmin.com

Setelah ini dimasukkan, Klik Fail -> Simpan untuk menyimpan fail hos, atau tekan kekunci CTRL + S. Sekiranya anda ingin mengeditnya kemudian, buka semula fail tersebut, buat pengubahsuaian dan simpan lagi.

Terdapat berbagai kegunaan untuk file host, misalnya: saya menggunakannya untuk menguji laman web tempatan, di domain tanpa benar-benar harus membeli domain.