Cara Mengetahui Generasi Pemproses i7 Intel

Laman Utama / Pendapat / Cara Mengetahui Generasi Pemproses i7 Intel

Cara Mengetahui Generasi Pemproses i7 Intel

Oleh Bill Wilson 24 Februari 2020 3 minit dibaca

Sekiranya anda mencari CPU baru, kemungkinan anda pasti dihujani banyak maklumat ketika anda pergi membeli.

Sudah cukup mantap sekarang bahawa syarikat mengeluarkan produk baru dan memberikan "generasi" kepada mereka. Begitu juga, pengeluar semikonduktor seperti Intel, AMD, dan Nvidia memberikan generasi kepada produk mereka. Artikel ini memfokuskan kepada bagaimana mengenal pasti dan membezakan antara barisan produk Intel.

Intel mempunyai sejarah dan rangkaian produk yang sangat panjang. Mereka mempunyai Pentium yang merupakan nama jenama yang masih digunakan. Celeron dan Atom untuk hujung rendah, masih digunakan. Xeon untuk stesen kerja dan pelayan kelas atas, masih digunakan. Kemudian model unggulan mereka adalah siri CPU Core dan Core 2 dengan Solo, Duo, dan Quad yang kini ketinggalan zaman. Kapal induk baru di Intel sekarang adalah siri Core, yang dipimpin oleh pemproses i3, i5, i7 dan sekarang i9. Dengan pelbagai prosesor yang tersedia, kadang-kadang membingungkan untuk memahami penjanaan CPU ini. Jangan risau kerana itulah yang akan kita jelaskan hari ini dalam artikel ini.

Cari generasi pemproses anda dengan senang

Nombor pertama di SKU menunjukkan generasi mana yang dimilikinya iaitu (6700k = generasi ke-6, 4790 = generasi ke-4, 3570 = generasi ke-3 dan seterusnya). SKU adalah 4 digit diikuti dengan huruf akhiran atau huruf.

Maklumat tambahan

  • Gen pertama = (Nehalem adalah nama seni bina mikro) Bloomfield / Lynnfield / Clarkdale
  • Gen ke-2 = Senibina mikro Sandy Bridge
  • Gen ke-3 = mikroarkibina Ivy Bridge
  • Gen ke-4 = Senibina mikro Haswell / Devil's Canyon
  • Gen ke-5 = Senibina mikro Broadwell
  • Gen ke-6 = Senibina mikro Skylake
  • Gen ke-7 = seni bina mikro Tasik Kaby
  • Generasi ke-8 = seni bina mikro Coffee Lake
  • Gen ke-9 = seni bina mikro Coffee Lake

Walaupun maklumat itu cukup, terdapat sedikit kekeliruan dan sering kali mengelirukan ketika membincangkan CPU kelas atas.

Sebagai contoh, Core i7 5960X adalah CPU 8 teras pada platform HEDT X99 yang dikeluarkan pada tahun 2014 dengan DDR4 pada seni bina Haswell. Tetapi Core i7 4770K pada platform desktop tidak menyokong DDR4 dan ia adalah bahagian generasi ke-4 di desktop sementara 5960X adalah bahagian generasi ke-5 untuk HEDT. Ini sebenarnya adalah seni bina Haswell-E (untuk ekstrim). Ini kerana seni bina mikro yang lebih tua lebih disukai untuk CPU akhir yang lebih tinggi kerana mempunyai masa untuk matang berbanding dengan seni bina yang lebih baru.

Bagaimana Anda Dapat Mengetahui Generasi Pemproses i7 Anda (Sekiranya anda sudah memilikinya)

Kaedah pertama adalah memeriksa spesifikasi Sistem anda dengan mengklik kanan pada butang Windows dan memilih butang Sistem. Selepas itu, anda akan melihat tetingkap yang memaparkan spesifikasi komputer anda

Sebagai alternatif, pengguna juga dapat menjalankan msinfo32 dengan menekan CTRL + R dan memasukkan "msinfo32". Melakukan ini akan memaparkan skrin yang menyebut semua spesifikasi komputer. Ini lebih baik bagi pengguna yang ingin mengetahui maklumat khusus mengenai komputer seperti motherboard itu sendiri.

Secara keseluruhan, penting untuk diperhatikan bahawa pelanggan harus selalu memperhatikan model pemproses kerana nama generasi yang ada, dapat ditentukan dengan jelas.

Kesimpulannya

Tidak ada dua CPU yang dibuat sama. Itulah sebabnya mereka mempunyai SKU yang berbeza. Artikel ini bertujuan untuk membantu anda membaca SKU dan memahaminya. Kaedah termudah untuk mengenal pasti generasi adalah dengan menggunakan nombor pertama. Tetapi itu tidak menjawab semua soalan. Peraturan alpha harus selalu untuk mengesahkan dan memeriksa semula dengan Intel ARK yang menyimpan pangkalan data lengkap untuk CPU. Oleh itu, apabila anda tidak pasti, cari SKU tertentu pada Intel ARK atau Google nama model pemproses anda dan anda akan diarahkan ke Intel ARK.