Cara Memperbaiki 0xA0000001 BSOD pada Windows 10

The BSOD 0xa0000001 (Blue Screen of Death) kesilapan kod muncul sekali-sekala apabila Windows 10 but komputer ke atas atau bermula semula. Pengguna lain melihat ralat ini semasa cuba membuat video menggunakan Windows Live Movie Maker.

Ternyata, terdapat beberapa sebab berbeza yang mungkin menyumbang kepada kemunculan BSOD 0xa0000001 ini :

  • Kesalahan Windows 10 - Ternyata, Windows 10 nampaknya menangani beberapa jenis ketidakcocokan yang biasanya mempengaruhi model GPU AMD yang lebih lama. Sekiranya senario ini berlaku, anda seharusnya dapat memperbaiki kemungkinan gangguan ini dengan memaksa OS anda untuk memasang setiap kemas kini WIndows yang belum selesai sehingga anda mengemas kini sistem operasi anda.
  • Gangguan AV pihak ketiga - Sekiranya anda menggunakan AV pihak ketiga seperti AVG, Kaspersky, atau Comodo AV, ada kemungkinan besar masalah tersebut disebabkan oleh langkah perlindungan yang terlalu melindungi yang akhirnya mempengaruhi proses kernel. Dalam kes ini, anda harus berusaha menyelesaikan masalah ini dengan menyahpasang atau sekurang-kurangnya melonggarkan peraturan keselamatan antivirus pihak ketiga anda.
  • Gangguan pihak ke-3 yang berbeza - Sangat mungkin aplikasi pihak ketiga yang berbeza mengganggu pemacu GPU anda dan menyebabkan BSOD ini. Anda boleh menguji teori ini dengan mencapai keadaan boot yang bersih dan menyempitkannya kepada pelakunya sekiranya crash tidak berlaku semasa boot bersih.
  • Pemacu GPU yang lapuk / rosak - Ketidaksesuaian GPU atau pemasangan pemacu yang buruk juga boleh menjadi penyebab utama yang mungkin menyebabkan BSOD jenis ini. Sekiranya anda mengesyaki perkara itu berlaku, anda harus memulakan dengan memaksa kemas kini pemandu melalui Pengurus peranti atau menggunakan utiliti proprietari untuk mengemas kini ke versi terkini.
  • Ketidakkonsistenan tetapan BIOS / UEFI - Menurut beberapa pengguna yang terpengaruh, masalah ini juga dapat difasilitasi oleh ketidakkonsistenan dalam tetapan BIOS atau UEFI anda . Dalam kes ini, anda seharusnya dapat menyelesaikan masalah dengan menetapkan semula tetapan BIOS atau UEFI anda untuk kembali ke nilai lalai.
  • Fail OS rosak - Dalam keadaan tertentu, masalah ini juga boleh disebabkan oleh masalah mendasar dengan beberapa komponen Windows yang kritikal. Dalam kes ini, anda seharusnya dapat menyelesaikan masalah dengan menetapkan semula komponen Windows anda dengan prosedur seperti pemasangan pembaikan (atau pemasangan bersih).

Kaedah 1: Memasang setiap Kemas Kini Windows yang Tertunda

Memandangkan fakta bahawa Windows 10 mempunyai bug pelik yang mungkin menghasilkan BSOD semacam ini dengan model GPU tertentu, anda harus memulakan panduan penyelesaian masalah ini dengan memasang setiap kemas kini Windows yang belum selesai.

Beberapa pengguna yang terjejas telah mengesahkan bahawa masalah ini diselesaikan sepenuhnya setelah mereka meneruskan dan memaksa pemasangan setiap kemas kini Windows 10 yang belum selesai.

Sekiranya senario anda serupa dan anda mempunyai kemas kini Windows yang belum selesai, ikuti arahan di bawah untuk memasang setiap kemas kini yang belum selesai sehingga anda mengemas kini versi Windows anda:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan . Seterusnya, ketik ' ms-setting: windowsupdate'  di dalam kotak teks dan tekan Enter untuk membuka tab Windows Update pada aplikasi Settings .
  2. Sebaik sahaja anda berada di dalam skrin Pembaruan Windows, pindah ke bahagian kanan skrin dan klik pada butang Periksa kemas kini untuk memulakan imbasan.
  3. Setelah imbasan awal selesai, ikuti arahan di skrin untuk memasang setiap kemas kini yang belum selesai sehingga anda mengemas kini komputer anda.

    Catatan: Jika anda mempunyai banyak kemas kini yang belum selesai, anda mungkin akan diminta untuk memulakan semula sebelum anda berpeluang memasang setiap kemas kini yang belum selesai. Sekiranya ini berlaku, mulakan semula seperti yang diarahkan, tetapi pastikan untuk kembali ke skrin yang sama dan teruskan dengan pemasangan kemas kini yang tinggal.

  4. Selepas anda berjaya memasang setiap kemas kini yang belum selesai, pantau situasinya, dan lihat apakah anda masih melihat BSOD 0xa0000001 rawak .

Sekiranya masalah ini berlanjutan, beralih ke kemungkinan penyelesaian seterusnya di bawah.

Kaedah 2: Membuang Perisian Antivirus pihak ketiga

Ternyata, salah satu penyebab paling umum yang mungkin menyebabkan kod ralat 0xa0000001  adalah suite AV yang terlalu melindungi yang akhirnya mengganggu proses kernel yang kritikal. Dalam kebanyakan kes, AVG, Kaspersky, dan Comodo AV dilaporkan menyebabkan masalah ini.

Sekiranya anda benar-benar menggunakan antivirus pihak ketiga yang anda disyaki mungkin bertanggungjawab atas BSOD yang kerap ini dengan ralat 0xa0000001  , anda harus memulakan dengan menyahpasang suite pihak ke-3 semasa yang kini anda aktifkan dan lihat apakah masalahnya sudah selesai.

Sekiranya anda ingin melalui laluan ini, ikuti arahan di bawah untuk menyahpasang AV pihak ketiga yang sedang anda gunakan:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan . Seterusnya, ketik 'appwiz.cpl' dan tekan Enter untuk membuka menu Program dan Ciri .
  2. Setelah anda masuk ke dalam menu Program dan Ciri , tatal hingga ke senarai aplikasi yang dipasang dan cari AV pihak ketiga yang anda rancangkan untuk menyahpasangnya.
  3. Setelah anda berjaya mencari aplikasi, klik kanan padanya, dan pilih Nyahpasang  dari menu konteks yang baru muncul.
  4. Di dalam skrin nyahpasang, ikuti arahan di skrin untuk menyelesaikan operasi, kemudian mulakan semula komputer anda.
  5. Setelah komputer anda di-boot, anda boleh berusaha lebih jauh dan memastikan bahawa tidak ada fail yang tersisa yang ditinggalkan oleh AV anda.
  6. Setelah pemasangan selesai, Windows Defender harus masuk secara automatik untuk memastikan bahawa sistem anda tidak dibiarkan berlindung. Mulakan semula komputer ini untuk menguatkan perubahan, kemudian lihat apakah masalahnya kini telah diperbaiki.

Sekiranya anda masih berurusan dengan BSOD yang sering menunjuk ke arah BSOD 0xa0000001 , beralih ke kemungkinan perbaikan seterusnya di bawah.

Kaedah 3: Bersihkan Boot PC anda

Sekiranya anda tidak menggunakan AV pihak ketiga dan kaedah di atas tidak sesuai untuk anda, kemungkinan anda menghadapi gangguan pihak ketiga yang berbeza yang akhirnya mencetuskan BSOD 0xa0000001. Oleh kerana terdapat banyak penyebab yang berpotensi menyebabkan masalah ini, anda harus berusaha mencapai keadaan boot yang bersih dan melihat apakah masalah itu masih berlaku.

Langkah-langkah boot dalam keadaan bersih agak membosankan, tetapi sangat berbaloi sekiranya anda ingin mengelakkan melakukan penghapusan sistem yang lengkap.

Sekiranya BSOD rawak berhenti muncul, anda baru sahaja mengesahkan bahawa masalah itu benar-benar berlaku kerana beberapa jenis gangguan pihak ketiga - Dalam kes ini, menjadi masalah untuk mencari pelakunya dengan menghidupkan semula item pihak ketiga yang dilumpuhkan secara sistematik.

Sekiranya anda sudah melakukan boot yang bersih dan anda masih menemui mesej ralat yang sama, beralih ke kemungkinan perbaikan seterusnya di bawah.

Kaedah 4: Kemas kini pemacu GPU

Ternyata, ketidakserasian pemacu GPU juga boleh menyebabkan BSOD yang kerap ini (terutamanya jika anda menggunakan pemacu AMD). Sebilangan besar pengguna yang berurusan dengan 0xa0000001  telah mengesahkan bahawa, dalam kes mereka, masalah itu difasilitasi oleh pemacu GPU yang usang atau rosak atau oleh ketergantungan utama.

Sekiranya senario ini sepertinya dapat berlaku dalam kes tertentu, anda mungkin dapat menyelesaikan masalah ini dengan mengemas kini pemacu GPU dan modul fizik yang sedang anda gunakan (ini penting sekiranya anda hanya menghadapi crash semasa menjalankan permainan atau aplikasi yang menuntut).

Sekiranya anda tidak pasti bagaimana untuk membuang pemacu yang berpotensi rosak sebelum memasangnya semula, ikuti arahan di bawah untuk arahan langkah demi langkah untuk mengemas kini pemacu GPU semasa melalui Pengurus Peranti atau melalui alat kemas kini proprietari:

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan . Seterusnya, ketik 'devmgmt.msc' dan tekan Enter untuk membuka Pengurus Peranti .
  2. Sebaik sahaja anda berada di dalam Device Manager , tatal senarai peranti yang dipasang dan kembangkan menu lungsur Display Adapters .
  3. Di dalam menu Display Adapters , klik kanan pada pemacu GPU anda yang anda rancangkan untuk dikemas kini dan pilih Kemas kini pemacu dari menu konteks yang baru muncul.

    Catatan: Sekiranya anda menghadapi masalah ini dengan konfigurasi dengan 2 GPU berbeza (khusus dan bersepadu), anda harus berusaha mengemas kini keduanya.

  4. Pada skrin kemas kini pemandu pertama, klik Cari secara automatik untuk perisian pemacu yang dikemas kini . Seterusnya, setelah imbasan selesai, ikuti petunjuk di skrin untuk memasang pemacu GPU terkini yang telah dikenal pasti oleh imbasan.
  5. Sekiranya versi pemacu GPU baru dijumpai dan berjaya dipasang, nyalakan semula mesin anda dan pantau keadaannya untuk mengetahui apakah masalahnya sudah selesai.

    Catatan: Sekiranya Pengurus Peranti tidak membenarkan anda mencari versi baru pemacu anda atau anda mengemas kini tetapi BSOD yang sama masih berlaku, anda harus meneruskan dengan menggunakan perisian proprietari pengeluar GPU anda untuk mengemas kini pemacu GPU anda ke versi terbaru dan pastikan anda tidak menghadapi modul fizik yang hilang. Berikut adalah senarai perisian proprietari untuk semua pengeluar GPU yang akan mengemas kini versi GPU anda secara automatik:

    • Pengalaman GeForce - Nvidia
    • Adrenalin - AMD
    • Pemacu Intel - Intel

Sekiranya anda sudah memastikan bahawa anda menggunakan pemacu GPU terkini yang tersedia dan anda masih menghadapi masalah yang sama, beralih ke kemungkinan penyelesaian seterusnya di bawah.

Kaedah 5: Tetapkan semula BIOS / UEFI ke lalai

Sekiranya tidak ada kaedah di bawah yang membolehkan anda memperbaiki BSOD 0xa0000001  , anda mungkin ingin memusatkan perhatian anda pada masalah yang berpotensi dengan tetapan BIOS (Sistem Input / Output Asas) atau UEFI (Unface Extensible Firmware Interface) anda .

Sekiranya masalah itu dibuat oleh gangguan BIOS / UEFI, anda akan dapat menyelesaikan masalah dengan menetapkan semula menu BIOS / UEFI ke nilai lalai. Perlu diingat bahawa bergantung pada spesifikasi yang anda gunakan, langkah-langkah melakukan ini akan berbeza.

Tetapi tanpa mengira jenis spesifikasi anda, kami telah membuat dua sub-panduan berbeza yang akan menunjukkan kepada anda cara menetapkan semula tetapan BIOS atau UEFI anda:

A. Menetapkan semula tetapan UEFI ke Lalai

  1. Tekan kekunci Windows + R untuk membuka kotak dialog Jalankan . Seterusnya, ketik ' ms-setting: recovery'  dan tekan Enter untuk membuka menu Pemulihan aplikasi Tetapan .
  2. Sebaik sahaja anda berada di dalam tetingkap Pemulihan , klik pada  butang Mulakan semula sekarang  (di bawah Permulaan Lanjutan ).
  3. Tunggu sehingga komputer anda boot semula - Ia akan dimulakan semula terus ke menu Pilihan Lanjutan .
  4. Sebaik sahaja anda berada di dalam menu Advanced Options , pergi ke Troubleshoot> Advanced Options dan klik pada UEFI / BIOS Firmware Settings .
  5. Setelah anda masuk ke dalam menu tetapan firmware UEFI , klik Restart untuk mengakses menu tetapan firmware UEFI . Sebaik sahaja anda melakukan ini dan anda mengesahkan, komputer anda akan dimulakan semula terus ke persediaan UEFI / BIOS .
  6. Setelah komputer anda membuat sandaran dan anda berada di dalam tetapan UEFI, lihat-lihat menu dan pilih Restore Defaults - Lokasi dan nama sebenar pilihan ini akan berbeza bergantung pada pengeluar papan induk anda.
  7. Sahkan tetapan semula tetapan UEFI anda, kemudian mulakan semula komputer anda secara konvensional untuk membolehkannya boot seperti biasa.

B. Menetapkan semula Tetapan BIOS ke Lalai

  1. Nyalakan mesin anda (atau hidupkan semula jika sudah dihidupkan) dan tekan butang Boot (kekunci Persediaan) berulang kali untuk mengganggu urutan boot-up. Kekunci but biasanya ditunjukkan di sudut kiri bawah skrin.

    Catatan: Sekiranya anda tidak mengetahui kunci but, anda boleh meneka dengan menekan kekunci Esc , kekunci F (F1, F2, F4, F8, F12), atau kekunci Del (komputer Dell) berulang kali. Sekiranya tidak berjaya, cari dalam talian untuk mendapatkan kunci persediaan khusus.

  2. Setelah anda akhirnya memasuki tetapan BIOS anda , cari menu bernama Setup Defaults ( Reset to Default, Setup Default atau Factory Default ). Kemudian gunakan pilihan  Load Setup Defaults  .

    Catatan: Dengan sebilangan besar variasi BIOS, anda boleh memuatkan lalai BIOS hanya dengan menekan kekunci F9 .

  3.  Simpan perubahan yang baru anda buat, kemudian keluar dari menu BIOS dan tunggu sehingga permulaan sistem seterusnya selesai.

Sekiranya masalah yang sama masih berlaku, turunkan ke kemungkinan penyelesaian seterusnya di bawah.

Kaedah 6: Tetapkan semula setiap Komponen OS

Sekiranya tidak ada kemungkinan penyelesaian di atas yang membolehkan anda menyelesaikan masalah, anda mungkin menghadapi masalah sistemik yang tidak dapat anda selesaikan secara konvensional. Dalam kes ini, satu-satunya perkara yang masih perlu dilakukan adalah menetapkan semula setiap komponen Windows untuk memperbaiki kerosakan sistem fail yang mungkin mencetuskan BSOD 0xa0000001.

Ketika mengatur semula versi Windows anda ke versi terbaru yang tersedia, anda mempunyai dua cara untuk maju:

  • Membaiki pemasangan - Ini adalah operasi yang disarankan untuk membersihkan segala jenis kerosakan pada Windows 10. Anda perlu menggunakan media pemasangan yang serasi, tetapi kelebihan utamanya ialah anda dapat menyimpan permainan, aplikasi, dan media peribadi yang anda simpan pada pemacu OS.
  • Pemasangan bersih - Ini adalah prosedur paling mudah kerana anda tidak perlu menggunakan media pemasangan (anda boleh memulakan prosedur ini secara langsung dari menu GUI). Namun, kelemahan utama adalah bahawa melainkan jika anda menyandarkan pemacu C: \ anda terlebih dahulu, anda akan kehilangan setiap media peribadi, permainan, aplikasi, dan pilihan pengguna.

Sekiranya masalah yang sama masih berlaku walaupun selepas anda membersihkan atau memasang Windows yang dipasang, teruskan ke kaedah seterusnya di bawah.

Kaedah 7: Kembalikan atau Ganti GPU

Sekiranya tidak ada kemungkinan pembaikan di atas berfungsi untuk anda, jelas bahawa anda sebenarnya menghadapi masalah perkakasan. Pemasangan bersih atau pemasangan yang betul seharusnya dapat menyelesaikan masalah berkaitan perisian, jadi penyebab terbesar yang harus anda fokuskan adalah GPU anda.

Terdapat banyak laporan pengguna yang menunjukkan GPU AMD yang rosak sehingga menyebabkan BSOD 0xa0000001.

Sekiranya senario ini berlaku, anda harus mempertimbangkan untuk menjalankan alat diagnostik GPU atau menghantarnya untuk diperbaiki jika anda masih dalam jaminan.

Ralat BSOD Ralat